Aug 11, 2008

SekaLI MaK BErbaHasA...

Bukan sekali aku bertinju dgn dinding, berpuluh juga loker kolej aku tomoikan, semuanya gara2 frust menonggeng...(eh! jgn pk belakang ehh...) memang telah menjadi kebiasaan muda mudi bercinta, malah sebelum aku bernikah dulupun, aku turut melalui frasa hidup tersebut. Bukannnya aku tak pernah melalui kisah tragik ditinggalkan.

Yang paling aku geramkan si utusan diraja aku potong line...ahhhh!! sial betul, nasib aku nih masih mengekalkan budaya ketimuran, kalau ku ikutkan hati mau aje aku kuntaukan mamat utusan aku tu...kalau ye pun ko berminat kat dia, ko cakap terus terang tak boleh ke??? paling koman pun kau bermuqobalahlah ngan aku, takkan anak jantan penakut...yg si pompuan tu pun satu, kat aku kata sayang, tp kat utusan aku tu plak ko bg pengharapan...ehh!! ko nih gle ke apa, tp takpe...aku masih boleh berfikir secara waras, melihat akan sesuatu kejadian itu ade hikmah disebaliknya...ye hikmahnya aku tak mahu lg becinta dgn minah kedah...ha ha ha...aku jd fobia dgn marka dr sana...

ahhh!! persetankan itu semua. Hidup kalau tdk ada cabaran bukanlah manusia namanya, lembu dan kambing pun kene hadapi cabaran juga utk hidup. Yelah kadangkala tengah sesedap bercengkarama tepi jalanraya tak pepasal kereta pi tibai mereka. Terpaksa menoktahkan kisah hidup ditepi jalan tampa sempat ditalkinkan...(eh! aku mcm penah baca cite nih lah...tp kat mana ekkkk???)

Aku dilahirkan di Hospital Assunta PJ...jd secara teknikalnya aku ni anak jati selangorlah. Air percuma??? aku dulupun dah lama dpt air percuma, dr Sang Pencipta mata air...bkn setakat 20m padu, beratus padu pun aku tak penah bayar...so, apa yg nak dihebohkan...tp parent aku kedua2nya dr N9. Mak aku dr Kg. Melekai (org negori panggil Melokai), bapak aku pula dr Kg. Inas. Selalunya, jika dikatakan asal keturunan N9 mesti org duk terpikir kata2 'biar mati anak, jgn mati adat', huh!!! aku blum dngar lg org negori bunuh anak semata nak pertahankan adat, kalau yg bunuh mak bapak pasal berebut harta atau mintak duit nak beli dadah memang ada aku terbaca...

pengalaman aku sebelum berumah tangga, samalah seperti org lain...bertemu dan bercinta lalu bila dah suka aku perkenalkan pd org tua. Bapak aku seperti kelazimannya, tak sah kalau tak membebel dan membengkeng niat aku, waima utk mendirikan masjid sekalipun....'masjid hapa kalau tiangnya tdk utuh' katanya pd aku...huh! tajam sungguh kata2nya...namun tak sekali ianya melunturkan semangat juang aku...bg aku perjalanan hidup aku, akulah yg menentukan baik buruknya...dan akhirnya aku bernikah juga dgn restu mereka...

kebiasaannya selepas majlis akad nikah di rumah perempuan selesai, maka selang seminggu akan ada pula majlis kenduri kahwin disebelah lelaki, yg biasanya kami panggil majlis menyambut menantu. Begitu juga halnya dgn aku...Kalau diikutkan adat dulu2, pengantin perempuan tdk boleh bertandang ke rumah pengantin lelaki selagi majlis tersebut blm dijalankan...(entah ye ke tdk...)

Memandangkan isteri aku org pantai timur, agak sukar utk aku menyuruh dia duduk di rumah lain sementara menunggu majlis tersebut, memandangkan dia tdk berapa rapat dgn saudara2nya disini (segan nak menumpang...) jd aku dgn beraninya bertanya kepada emak...

aku : "mak...kalau sy bawak 'A' balik esok boleh ke?"

mak: "Bawaklah...apa masalahnya, kan dia dah jadi bini kau!!!"

aku: "yelah, kenduri blah kita hujung minggu ni..., bkn kata adat tak bg sebelum kenduri ke???"

mak aku dgn selamba menjawab..."habis yg dulu kau bawak anak dara org kehulu kehilir sebelum nikah tu, adat bagi ke???"

mak aih....pedihnya ulu hati aku nih.....

30 comments:

dzul said...

hehe..selamat la kau dh kawin..dah ada anak pun..
takyah dah nak serabut mata usha anak dara orang..

Target pun dh kurang..dah lepas antara perkara utama dlm hidup..

melayuangkat said...

Salam Man,

Kita semua ada kisah 'cinta' silam masing masing. Bagi Mak Cik yang paling penting ialah cinta selepas berkahwin tu.

Kamu betul, hidup ini penuh cabaran. Kita tidak akan terlepas darinya. Dan kita perlu bijak mengatur perjalanan hidup ini.

Kita mesti berkuasa atas diri kita sendiri dan mesti mampu mengendalikan apa juga keputusan yang kita ambil dalam hidup ini. Sebab itu Ilmu amat penting dan bila bergaul biarlah pergaulan kita dengan kawan-kawan yang baik-baik.

Pasal adat perpatih tu,
Mak Cik pun dari N 9 dan belum jumpa sesiapa pun orang Nogori lagi yang rela anaknya mati kerana adat. Ia hanya perpatah supaya kita semua hargai dan jaga adat budaya kita.

S.YanaZ said...

ManHelang...
Mak lu mmg worlddd!
Apa macam, mkn dlm takkk mendengar jwpan mak lu tuhhh?


ha.ha.
:))

Don Balon said...

hehe Man..
Itulah namanya skil pemilihan susunan perkataan..
Kena gaya susunannya..
terduduk ekau..

Den pun dok dokek dgn N9.. Beranang..
Den suko lepak Kolo Klawang tapi den totap anak pahang..hehe
Jangan mara aa..

Unknown said...

weiiii..man helang..aku pening ngan citer kau..sat asal slngr,sat lai asal nogori9..botul2 la ek ekau nk dok belah mano ni..jgn dua sblah lak..ekau kono ingt tanggunjawab emak ekau dh lps selepas kau kawen,skang tanggunjawab ekau kt bini & anak2..cumo ingt2 & jenguk2 la orng tua ekau & bini ekau selalu...ekau rayo ni dh rancang ko nk kelik kg mano satu..jgn dua sebelah lak..potong dua la badan kau nnti..kih2

Unfiltered-Madness said...

bestnyer citer org dah kahwinnnnnn

Yana Ismail said...

errk,pedih nye.hehe,terkena skali. takpela,mak tak tahu nak jawab ape kot:)

Ojie said...

hmmm aku nk bercinta lps kawen la mcm nih..
hahaha tiba2 out of topic..

man_helang said...

dzul...alhamdulillah sume tu aku dah lepasi, tp kadang2 mate helang nih meliar gak...hu hu

makcik melayu...eh!! kito satu kg ngupoeh...ese ingat makcik onghang solangor td...

cikgi s.yanaz...ahhh! mak aku memang mcm tu, jarang bercakap, tp sekali keluar huh mkn tahun aku ingat...tobat aku lepas nih aku taknak tanya soalan cepu mas kat mak aku lg...

don...ekau kojo kek sano ko??? waktu bini den kojo kek kajang dulu, selalu gak den poei sano, makan tak jauh dr mesojid beranang...org tuo memang kato2 mereko ponoh berisi...

uxop...aku dua sebelah lah...kalau selangor kalah aku cakap la aku org N9, tp ari tu N9 bantai Kelantan 4-2...huarhh...so aku org N9 lah...tahun ni raya kl, raya haji baru balik kelantan...

anak malaysia...tu baru cite, ko blom alaminya secara life, lg best...mcm2 yg boleh ko pelajari tentang cara hidup...

puteri...ala mak aku saja nak libas aku tu...aku nih memang degil kekadang...

ojie...ko dah ade calon ker nak bercinta lepas kawen tu??? tahniah...

yoshz said...

Utusan diraja potong line?? Haha. aku mcm dah byk kali dgr cerita macam ni.Tapi, sekarang mesti kau bersyukur benda tu jadi. haha. Ke tak?

Ojie said...

hahaha calon belum sampai lg..
tinggal kapal kot..
huhu..

Rahimin Idris said...

bonda kau elok jadi menteri penerangan la. ayat power man! hahahaha

sparkystar said...

huhuhu..makan dalam bro.

man_helang said...

yosh..memang utusan diraja aku tu takleh pakai...a'ah aku bersyukur sgt, pasai utusan diraja aku tu tak hensem cam aku nih, padan muka pompuan tu...hu hu huuuuuu...

ojie...WAHAI KENGKAWAN BLOGGER SEKALIAN, HARI INI OJIE SECARA TERANGNYA MENGKLASIFIKASIKAN DIRINYA 'I AM STILL SINGLE' SO, APA LG HANTARLAH 'RESUME' KAT DIA...HU HU

min...nanti abis sume bdk2 jd suci mcm aku gak...ha ha ha

alif-mikail said...

power..

l.i.f.e said...

ehh..saya pun sejak2 dah jadi emak ni sudah pandai skil kasi ayat makan dalam ni tau
tak payah bebel banyak2, kasi susun ayat cantik saja sudah. yang kena, encik suami lah, siapa lagi :D

Anonymous said...

Salam sedara helang..

Kisah cinta kau ni leh wat cerita hindustan da...

Memang leh jadi box office...

Bg aku, tak sume "first love" kite kan dijanjikan sampai ke jinjang pelamin

Klu merka yg dpt mcm tu, kire bernasib baik la...

Aku ni dikategorikan agak kurang bernasib baik la dlm cinta "first love" ni...

Sama mcm ko gak...HEHEHE....

Mungkin ade hikmah disebalik tu...

Cuma tgu mase je la br kite sedar..

Apepon, hidup mesti terus...

Yang baik dan buruk dr kisah lalu, jadikan iktibar...

Unknown said...

hahaha mak ko mmg sempoi!

err chegu ojie, saya nak sms ke ON CINTA ke atau ke ON OJIE nih??

hohohoo

Ojie said...

man..
adehhh lawak hampeh le canih..
capital lg tuh..
err aku nk tuka nama la canih..
hahaha..

kuih..
err..
isk..
ermmm..
huahuahua..
adehhh sakit perut gelak..

man_helang said...

sparkaystar...thanks bro melawat, mak aku memang nak kasi aku mengalami pendarahan dalam tahap kronik...hu hu

alif...selamat kembali...ye mcm power rangers memfire org2 jahat...hu hu

l.i.f.e...thanks melawat, aku ingat ko ngan wife aku same pe'el la, aku selalu gak kene perli ngan dia, tp dia yg lahirkan zuriat utk aku, so aku diamkan aje...apa la sgt kalau nak dibandingkan ngan sakit waktu bersalin...tp kekadang terlepas gak...hu hu

master yoda...aku yg 1st kantoi, 2nd pon kantoi gak, yg 3rd baru menjadi...erm no 3 memang serasi ngan aku..alah...tak molah cite hindustan, nanti kene guling2 atas rumput...huarghhh

kuih...thanks melawat...ha...ko on je 'ON OJIE' tp kene cepat la...rating dia tengah naik tu...ha ha

ojie...ala...aku tlg mempromote utk ko, mane tahu, kot2 kat luar tu ade jejaka yg seikhlas hati dan menepati ciri2 lelaki idaman ko ker...hu hu...aku gurau jek ehhh jgn amik ati tau...

♥~ir@~♥ said...

aduiii,,pedihnya kata² mak ko tuh,,

dtg ke blog aku,,ada benda aku nak bgi

Anonymous said...

emm helang best gak mak ko nie..
emm mmg pedih ati. belum kawin xnak ikut adat bila dah kawin baru nak ikut adat.

Anonymous said...

emm pedih ati.. belum kawin xnak ikut adat, bila dah kawin baru nak ikut adat

sparkystar said...

ok per blog lu bro.wa dah add lu jd list dlm blog wa

man_helang said...

ira...ala aku baca komen ko pun aku dah takut...bla aku g jengok...arghhh memang menakutkan bende yg ko nak bg tu...nanti ek...ble aku ade ide aku jwb k...

generasi...aku kekecik mak tak pernah titik beratkan hal2 adat nih...tp tang agama memang no. wahid, tp kekadang langgar gak...hu hu

sparkaystar...thanks, nanti aku link ko balik...

Cik-Gie said...

enche man helang,
kg melekai dan kg inas tu di johol kan?
aku dulu mengajar sekolah menengah di situ yang ala2 pekan koboi pencen.
mengajar anak2 tanah adat ni mencabar minda sungguh!

Anonymous said...

Quote from manhelang comment:

"master yoda...aku yg 1st kantoi, 2nd pon kantoi gak, yg 3rd baru menjadi...erm no 3 memang serasi ngan aku.."

AIK, memang ko ngan aku ni senasib dalam bercinta...

Kali ketiga, br jadi...(Bulan 12 ni, aku bakal menjadi suami org..InsyaALLAH...HEHEHE,doakan la ye)

man_helang said...

cikgie...thanks melawat...ye kau memang boto...ionyo dokek johol...ala dgn tahap kecemerlangan pendidikan kau tu aku percaya bkn takat anak tanah adat, anak tanah uganda pun ko mesti berjaya didik punya...serius...

master yoda...alhamdulillah...aku doakan kau berbahagia hingga ke akhir hayat dgn pasangan ko tu...

Anonymous said...

Arigatou...

Dah siap kad nnt, aku bg kat ko satu...

Jemput la dtg..

Tuk sume skali pembaca kat sini sume, dijemput la ye...

man_helang said...

master yoda...yahooo...time kasih...makan nasik minyak pree lah nanti kita sume lan doblas...tahniah2...