Aug 14, 2008

KIsAh SeRaM DiKaLa KelAmmmm.....


Aku kalau boleh tak mahu mendedahkan kisah ini utk tatapan umum, namun disebabkan moral dan teladan dr kejadian tersebut yg boleh dijadikan ikhtibar oleh semua, maka aku teruskan jua niat aku...kisah ini berlaku 3 tahun sudah....
**************************************************************************
Waktu tu aku baru nak blik dr berjoging tdk jauh dr 'banglo' lama abah, hari dah merangkak senja. Memang dah menjadi kebiasaan aku berjoging disana walaupun tdk lg tinggal di 'banglo' tersebut. Aku akn 'parking' kereta disana dan berjoging hingga ke tmn permainan yg terletak 3 kilo dr 'banglo' tersebut.

Terdapat 2 jln utk ke kereta, samaada melalui jalan raya ataupun megikut jln pintas merentasi hutan kecil dan sungai, tetapi beza perjalanan hanyalah 10 minit shj..setibanya di persimpangan aku terus membelok ke arah jln pintas...''alang2 boleh juga aku membasuh muka di sungai nanti...'' bisik hatiku...

Di pertengahan jln aku terserempak wak parjo si tukang kebun tersohor di kg. klang gate. Rumahnya terletak di atas sedikit dr 'banglo' tinggal abah. Boleh dikatakan semua kebun dikawasan tu dialah yg ambil upah utk usahakan. Memang kami saling mengenali, bahkan dulu, aku juga pernah menggunakan khidmadnya utk meracun lalang dikebun abah...namun tingkahnya senja tu agak berlainan, kurang bercakap dan hanya menundukkan muka shj...aku lantas bertanya...''dr mana wak senja2 ni???"...''dr kebun...'' jawabnya ringkas, suaranya pun amat perlahan dan dlm bunyinya...''ish!! lambat blk???''...tambahku lg...''emm...'' lg ringkas dan perlahan dia menjawab...

''ehh!! kenapa wak nih jln mcm terbongkok2 je...'' getus hatiku, namun aku hanya mendiamkan dr...tak berani nak bertanya lebih lanjut lg...setibanya di tepi sungai, kami terus melompat keatas bongkah2 batu yg disusun melingkari sungai...aku tdk lg berselera utk membasuh muka, hati dah mula tdk sedap memikirkan tingkah laku wak yg ganjil waktu itu...setibanya diseberang sungai kami beriringan menyusuri denai yg menuju ke 'banglo' abah. Di kiri kanan di penuhi semak lalang dan duri semalu setinggi pinggang.

Sekali lg aku dikejutkan tp kali ni dgn bauan kurang enak yg dtg dr sebelah wak parjo...bau yg persis bauan mayat yg sudah reput menyentak2 lubang hidung aku...aku sudah tdk keruan, jantung bagai nak pecah mengepam darah kesegenap urat nadi aku...peluh jantan mula memercik di segenap inci tubuh, aku mempercepatkan langkah mendahului wak parjo beberapa depa kedepan...bg menghilangkan rasa takut aku buat2 bertanya pd wak parjo..."wak...esok kau bol...'' kata2ku tersekat bila aku dapati wak telah tiada waktu aku menoleh kebelakang...eh!! sial apa pulak nih...keadaan tdnya yg senja sudah bertambah kelam, tampa berfikir panjang aku terus membuka langkah seribu...habis segala ranting kecil, duri semalu dan lalang aku kuak dgn tangan tampa memikirkan kepedihan ditusuk duri dan dihiris daun lalang...habis miang satu bdn...

sesampainya di kereta aku cepat2 mengeluarkan kuci dlm keadaan terketar2...baru aku sedar, dlm keadaan takut, lubang kunci yg sebesar bola pun boleh mengecut saiznya sebesar lubang jarum...hidup sahaja enjin aku terus memecut laju, tampa menoleh kebelakang, cuma sesekali memandang cermin sisi memastikan 'si parjo' tdk terbang mengekori aku...
***********************************************************************
esoknya...disebabkan aku tdk berpuas hati akn hal semlm, aku terus menuju ke 'banglo' lama abah semula. Niat aku hanya ingin berjumpa si parjo yg sebenar, menceritakan hal semalam...setibanya disana aku melihat dia sedang sedap menghisap rokok kereteknya sambil2 bertenggong atas tanah...baru lepas merumput agaknya...aku lantas mendapatkannya dan bertanya...''eh!! wak, maghrib semlm aku berjumpa dgn 'pendua' kau la kat tp sungai bawah nun...'' kataku sambil menuding jari kearah sungai...'' 'dia' jln terbongkok2 pastu bila aku tanya pun tak banyak ckp, lg pun suara 'dia' aku kurang jelas...perlahan sgt, yg seramnya bila kat tp denai tu 'dia' terus ghaib...'' tambahku lg...

Dia dgn muka selamba menjawab...''hish!! ko nih, apa pulak 'penduanya', itu aku lah tu, semlm waktu aku terserempak ko tu, aku tgh thn sakit perut, sebab tulah aku terbongkok2, sampai kat denai tu aku terus cangkung dlm semak sebelah tu...ko je tak nampak...'' selesai je dia bercakap, pecah berderai ketawa dia, mengekeh tak ingat dunia gayanya...''patutlah aku nampak ko lari tak cukup tanah semlm...aku ingat pasai apa..'' ha ha ha...dia sambung blk ketawa....

Siallll....patutlah bau busuk mcm puaka...dia KENTOTTTT rupanya.....arghhh!!! pegi mati lah ko wak...malas aku nak lyn org gila mcm ko lg....cis...cisssssss, tekene akuuuuuu......

24 comments:

Anonymous said...

Salam sedara helang...

Saspen yang diakhiri dgn hampehnye...

Blh tahan gak wak tu kenekan ko ye...

Ojie said...

korang ni kan suka2 nak buat aku takut then gelak gile2 tau..hahaha mesti muka ko mcm hape je masa tgh kecut tuh..tu la maghrib2, dok umah..
wakakakaka....

Rahimin Idris said...

kahkahkah apa la ko ni..ingat nak menyeram sangat tadi!

dzul said...

hah..ada pn crita antu..kasi yg real la wei

Fadh Rahman said...

ceh...ingatkan betul2 laa seram lagi menakutkan...rupanya lawak...kah kah kah

hanis said...

jangan biarkan dirimu diselubungi misteriiiiiiiiiii...

alif-mikail said...

cessssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss..
koi ingat yo yo je..

melayuangkat said...

Salam Man,

Lain kali bila waktu Maghrib duduk saja dalam rumah.

Kali ini kamu 'terlepas", bimbang lain kali betul betul pulak jumpa "Wak bunian", dekat maghrib2 tu.

Pesan orang tua-tua, Nak buat apa apa pun sebelum Maghrib atau selepas Isyak, kalau boleh.

Dulu anak anak Mak Cik pun keluar naik jet ski lepas Asar tengah laut dekat maghrib tiba tiba engine mati, tersadai tengah laut.

WaAllahuAlam.

Unknown said...

haihhhhh,

kalo aku mau aku tobat taknak dtg lg!

hohohohoh siol la citer lu

neway, ko telah diTAG anugerah terbilang dr blog aku, sila layarinya sekrg juga!

hahahah

Anonymous said...

nice story

heheheh..

salam ziarah

Akar Umbi said...

Lain kali berlapik sikit bahasa tu, bukan 'kentut', tapi 'kemenyan hantu'

S.YanaZ said...

Dasat punya wakkk...
kentott bau mayat reputt.
cheh!!!


*ini busuk punya crita*
;P

Unknown said...

woohhh..aku pon ikut sama terkicit ms baca citer kau man..patut la da bau semacam.ingatkn aura citer kau.aku prnah nmpk pocong betul2 & dia melompat-lompat dpn aku.hampeh tul pocong tu.kalu nk lompat2 pon pegi la men olimpic nun..weiii..kau dh tekad betul2 ke nk ummm..ummm dr sememamg-dua belah ni..

man_helang said...

salam sume...sory lambat reply komen...smlm kene amik e. leave, my baby demam panas...nih kat ipoh baru sampai dr kl...

master yoda...wak tu memang haram jadah...bapak pengotornya...kot ye pun nak memerut sound aku awai2...taklah aku tekujat berukkk

ojie...ala aku ingat nak wat kisah seram jek...tp wak tu yg buat lawak, tepaksa la ending ngan lawak...

min...aku mana leh meyeram sgt, kang si zul mintak pencen awai plak nanti...ha ha

dzul...cite hantu btoi bkn takde, tp aku tak pandai nak olah...tak mcm ko, pro tahap shinigami...holow baca pun takut...

akumasihdisini...ko yg baca lawak la...aku yg kene nih nak tercirit rasanya...nasib perut kosong time tu...kalau tak dah terburai dah...ha ha

man_helang said...

hanas...ye btul tu...nasib aku berjaya merungkai kemisterian kejadian tu...kalau tak aku gerenti panggil uncle seekers pi selesaikan...ha ha

alif mikail...ha ha ha...aku bkn sengaja nak wat lwk bodo...ko marahlah kat wak tu....

makcik melayu...sy ade baca kisah makcik tu...tp sy yakin Allah selamatkan anak makcik kerana mereka ank yg soleh, makcik dah berjaya didik mereka...kalau sy time tu sy ingat pangkal nama sy sekarang nih dah allahyarham...ish...

kuih...aku siang memang berani, mane ade hantu kuar waktu siang yetak???lg pun aku perlu mmerungkai misteri tersebut...nanti kalau mastika nak bukukan leh aku mintak percen..ha ha...

marjerin...tq, ziarah selalu pun takpe sebab aku nih tgh sakit...sakit jiwa...ha ha

man_helang said...

lan...aku tak te pk lak nak pakai ayt ko tu...lg pulak aku tak tahu pulak kata ganti kentut tu kemeyan hantu...ha ha

s.yanaz...memang gile busuknya...aku ingat dia peram dah sebulan agaknya...kalau tempat terkurung aku ingat bleh mati kelemasan ooooo...ha ha

uxop...argh...ko memang pengotor...patutnya ko bg borang masuk olimpik kat pocong tu time ko jumpa tu...aku dah tekad dua sebelah, sememang2nya...demi anak dan bini...

Wardrobe kita said...

hahhaaa...bleh buat muvee seram nih?buat gempak jea wak tu..

Anonymous said...

emm cayalah wak...
hahaha helang seorang yang penakut rupanya

Unknown said...

pocong tu mana bleh isi borang pasai tangan xde.kan dia dh kene bungkus tu.mata pon dh tertutup..takut2 dia lompat kt tgh jalan di china nun..naya nnti.mmm..aku doakan kau berjaya kat sana.jgn kau lupa kami kt sini dh la.

Cheguman said...

Aku memang tak percaya 98% dari awal lagi... Tapi dek kerana 2% tu aku baca le sampai abis.

Apapun, tahniah le Man sbb dah pindah KL semula. Tu semua hasil doa Fatin (lebih-lebih lagi mak & abah Fatin le tu!!!!).

yoshz said...

Hahaha..cilakak punye wak.
Cakap aje nak memerut kan senang??

man_helang said...

qaseh...thanks menjengok blog...wak tu kalau belakon kisah seram memang meletop panggung wayang tu ngan kentot puaka dia...ha ha

generasi...helang waktu mlm memang penakut sket, pasai musuh kurang kelihatan...ha ha...

uxop...ala kowang yg aku rasa bejaya lebih dr aku...jd penternak lentah tersohor...

cheguman...aku lum pnah jumpa bende tu secara sedar. kalu luar sedar ade gak...waktu aku kene demam panas...nantilah aku cite lain kali...thanks, aku amat berharap generasi kita akn dtg lebih matang dan berdaya saing dgn bangsa lain...tak lg mengharapkan bantuan2 dr kerajaan...insyaallah...

yosh...aku ingat dia segan la nak ckp kat aku...pastu pandai lak kentut kasi takde bunyi, tau2 kuar bau jek...pangai can haram...

NITA said...

salam manhelang,

jalan2 kat blog rahimin..dia yg suh pi sini..dah abis baca ..gelak2 baru mintak izin...ampoon!

i buh ur link kat blog i la yek...macih!

man_helang said...

nita...thanks dtg bertandang...k nanti aku link ko blk