Aug 22, 2008

BiArkAn DiA...NaK RasA SgT...

Bg pembaca2 yg diluar sana, terutama yg mempunyai ank kecil msti pernah mengalami situasi ini...bg yg masih bujang atau yg baru berkahwin, msti peristiwa seperti ini dpt mengimbau pengalaman lampau...

Waktu kita kecil2 dulu, pernah tak sesekali kita berkelakuan nakal??? Walaupun kerap ditegah oleh mak dan abah, kita masih tetap berdegil??? Kalau ditanya kpd aku soalan tersebut, maka jawapannya semestilah ya!!! Bahkan kerap kali aku melanggar larangan org tua...aku seringkali dimarahi mak jika keluar rumah tdk memakai selipar, kene pulak kalau waktu bermain kejar2 didlm rumah...jika tdk ada lg ruang utk melarikan diri terus aja menghemburkan diri ketanah tampa sempat lg menyarung selipar...bkn boleh main cop2 ngan abg, kalau tak lari memanjang jd mangsa di sep ajelah...

Pernah sekali tu, aku berlari hingga kebelakang rumah tampa memakai kasut...biasalah dibelakang memang banyak terdapat botol2 kicap dan sos yg mak kumpulkan di bawah pokok...apa malangnya hari tu aku terpijak serpihan botol kaca yg pecah, apa lg berhembur darah keluar dr tapak kaki aku...tak sakit, tp melihatkan darah yg banyak aku terus meraung sekuat hati. Abgku yg td melarikan dr dr aku cepat2 mendapatkan aku, teruk dia dimarahi emak...ahhh!!! bkn salah dia....abah pula cepat2 membalut kaki aku dgn kain perca dan bergegas membawa aku ke klinik di bengkel mara dgn motor. Dekat 20 jahitan jugak aku kene, tak pasal2 nak berjalan kene berpapah...ade gak baiknya, sunyi sekejap rumah mak...tp mak sikit pun tak memarahi aku, dia lg menggalakkan adelah...''lain kali kuar rumah takyah lah pakai selipar lg...'' tp peliknya aku tetap taknak ikut cakap mak...aku tak lupa dah pakai selipar lepas tu...

Ade jugak aku langgar pesan mak supaya lps sekolah blk terus kerumah, namun aku melencong dgn kwn aku ketempat lain seblm blk...bkn kemana pun, aku ke sg yg tdk jauh dr rumah...bg menyejukkan bdn selepas penat bersukan di sekolah...entah mcm mana kaki aku tergelincir ketika memijak bongkah batu sewaktu nak menyeberangi sg...kaki aku terperosok di bawah batu dan kepala tersembam dlm air, yg mencemaskan...kepala aku juga tersangkut di celah batu bawah air...kebetulan air tengah deras, bertambah sukar aku bangun...begelen jugaklah air sg aku teguk...nasib dapat mencapai batu yg besar sedikit utk berpaut dan menolak bdn keatas.

Sikitpun tak rasa sakit, namun bilamana tgn kiri mula sukar utk bergerak, baru aku sedar kulit diatas bahu (hampir2 leher) sudah terkoyak (tak berdarah....sejuk agaknya), mungkin terkene batu ketika aku tersembam td...doktor kata kalau terkene leher, alamatnya arwahlah aku sekarang ni...tp itu semua tdk menakutkan aku utk keluar rumah dan merasai sendiri pahit maung, jerit perih dlm mencari erti kehidupan...mak dan abah tdk sesekali memarahi aku, cuma mereka seringkali menasihatkan aku agar berhati2 dan jgn diulang lg perkara tersebut...ahhh!! banyak lg peristiwa manis yg aku alami...

Begitu jugalah kita...adakah setiap kali kita ingin melakukan sesuatu kita harus dimomokkan dgn bende2 yg pd kita tdk psti lg ianya akn berlaku...Adakah bilamana kita melihat statistik kemalangan jln raya yg begitu tinggi kita berasa takut utk memandu ataupun menaiki kereta??? Tentu tdk kan??? Kenapa??? Sebab kita tahu ianya tdk akan berlaku jika kita berhati2, kalau ianya masih berlaku maka ianya telah ditentukan oleh Rabbuljalil...tetapi kita masih mampu mengurangkan risikonya dgn memasang segala kelengkapan canggih pd kenderaan kita....jika tetap berlaku bagaimana??? Adakah kita tdk lg percaya kepada takdir??? Kita berserahlah pd Nya, dan kita mencari semula jln penyelesaian yg lain...itukan sebahagian dr hidup!!! Selamatkah kita jika hanya berkurung dr dlm rumah??? Memasak didapur juga memerlukan kita mengambil risiko...apa bende yg didunia ini yg tdk memerlukan risiko bg pelakunya???

Kita lihat sekarang...menukar atau tdk kpd pemerintah lain bkn menjadi hal utama...kita berandaian status kita AKAN terhapus jika kita menukarkan kerajaan sediaada kpd kerajaan baru, tetapi kenapa kita tdk berandaian status kita juga boleh hilang jika kita tdk menukarkannya??? Jika kita berpegang kpd konsep takdir, maka apa2 pun boleh berlaku, jd apa bezanya??? Bg aku tiada bezanya, kerana kedua2nya mempunyai kemungkinan, disebabkan itulah aku memilih perubahan tampa membuang yg lama....kerana aku ingin merasai pengalaman hidup yg baru...jika ku rasakan ianya amt berat utk di pikul ataupun terlalu awal lg utk di terokai, maka aku masih ada yg lama utk kupandang sebagai pedoman...SO!!!! KENAPA TAKUT SGT??? BKN KE KUASA DITANGAN KITA??? KE SELAMA INI AKU TERSALAH ANGGAP??? KUASA BKN DITANGAN KITA TETAPI DITANGAN 'MEREKA'...

25 comments:

Akar Umbi said...

Man,

Nak kata baru tak jugak:-

1. Anwar dah pernah jd TPM
2. Hj Hadi dah pernah jadi MB

Kalau nak kata baru pun antara Kit Siang, Guan Eng atau Karpal yg jadi PM.

Status terhapus? Tak jugak. Kau engineer, aku bisnes (bukan deal dgn gov.) kita ttp teruskan kehidupan. Cuma keistimewaan yg mungkin hilang, itu pun,barangkali. Umpama dlm soal kuota (Artikel 153), khususnya biasiswa dan kemasukan ke U.

Momok? Mungkin ada, habis tu takkan ada forum pasal kontrak sosial, forum pasal memeluk Islam, provok pasal kandang babi di kg melayu, provok pasal tulisan jawi dan lain2.

Meritokrasi? Dah lama aku amalkan sbb tengok anak2 aku boleh bersaing. Takat ni PMR & SPM mereka dah buktikan. Bukan riak ni, tapi realiti.

Cuma aku fikirkan sedara2 kita, dah ready ke?

TRY means GAMBLE. Kau kata, kau anak jati Selangor, lahir kat Assunta, kan kita ni dibawah kerajaan baru. Tengok dan tunggu ajalah, sampai masa kita mengundi lagi, hehehe.

Unknown said...

sudah jadi tabiat org melayu takut jika gagal..erti gagal bagi org melayu cukup besar kerna jika gagal,kita malu..cthnya gagal peksa,malu dgn org kg..lagi satu kita takut untk perubahan sbb dh selesa dgn apa yg kita ada (sbnrnya kita malas samada berfikir dan berusaha)..sepatutnya hari ini lebih baik dari semalam dan esok msti lebih baik dari hari ini..Kau fikir sendiri la man..aku pon mls dh nk fikir sbb tk mao berubah jd gila..kih3

Don Balon said...

Manuel Aguilar,
Koi setuju sesangat pasey tukor kerajaan tu..
PAS pun Melayu Islam jugoookk.. :)

Yana Ismail said...

Alahai, baca entry ni. teringat mcm mana terkena kaca dulu.:)

man_helang said...

lan...boleh ke kit siang, guan eng @ karpal singh jd PM...lum sempat sain watikah aku ingat 'tanah melayu' nih dah bermandi darah dah...ko tahulah kan....

biasiswa?? kadang2 aku tgk ank org kaya pun sapu...kemasukan ke U? Kalau msk tp kuar menggangur mcm mana plak??

Forum2, kandang babi dll momokan...sebab itu kita kene tangani secara berhemah bro, bkn melalui kekerasan...kita bkn lg bangsa 50 thn sudah, yg mudah menerima segala propaganda kerajaan, ini tdk...asl dibuat pembangkang msti akibatnya ISA tak pun sembur gas...jika mereka menyerang kita secara intelek maka intelek juga cara menanganinya...jgn ditunjukkan yg kita nih barua atau bodoh...

sebab tulah bro aku katakan aku inginkan perubahan tampa membuang yg lama...ko pernah dgar tak org MCA nak hapuskan DAP atau sebaliknya??? tdk kan??? sebab bangsa cina amat bijak bermain politik, mereka tahu kedua2 penting utk bangsa mereka...jika MCA dlm kerajaan gagal menjaga kepentingan kaum cina maka secara beransur2 mereka akn beralih ke DAP sehinggalah MCA kembali tersedar akn kesilapannya...

kita melayu amat berbeza gaya politiknya...kalau boleh nak dihapuskan terus pembangkang melayu (PAS), habis kalau dihapuskan dan umno membudak2kan kita, kemana kita ingin mengadu??? tak ke bodoh namanya??? kita harus belajar dr kaum cina bagaimana ingin bermain politik sebenarnya...

man_helang said...

uxop...takut bererti beringat...so ade bagusnya, tetapi jgnlah melampau sgt takutnya, jika terlalu takut, aku takut kita tak kemana2 nanti...sesekali kenelah ade jatuh bgn, barulah kita belajar dr pengalaman...

don balon...sebab tulah aku sokong pembangkang selamanya...(kalau pas memerintah dan umno pembangkang, maka aku akn sokong UMno pula...bagai chech n balance)

puteri...kesakitan adalah pengalaman yg pahit tp amat berguna...

melayuangkat said...

Assalamualaikum Man dan Salam Sayang pada Fatin Humairah,

Well Man, maybe the Malays want to learn through the hard ways.

The ONLY way, the Malays can learn how to appreciate all the Nikmats, the blessings of Allah swt upon them all these while and their country, Malaysia.

The Big Question is ARE WE READY???

Are we ALL ready, ALL of us??????????

You are smart enough to figure out the answers yourself.

And never gamble in life, especially so on crucial matters pertaining to the survival of the race and religion and the country.

Once GONE and DONE with, its difficult to turn back..very difficult to maintain the peace and stability and ALL of us Malaysians will have to pay a very high price for this calm and harmony as we are in now...which we have been taking for granted for so long.

And Allah swt knows best!

dzul said...

man, aku mual sebenarnya dgn permainan politik..
aku cuma seorang rakyat di bumi merdeka ni..jd aku ambil jalan tengah..bandingkan mana satu paling elok shj la..

sbb mesti ada yg lebih elok daripada yg satu lagi..dan antara keduanya pula tiada yg paling sempurna..

sekarang ni mana satu lebih elok?
terpulang pada penilaian memasing la kan..

melayuangkat said...

Salam Man,

At last, tahu juga wajah Man. Fatin Humaira ada mirip wajah Daddy dia!!

hans said...

ahha3
orang2 tua selalu cakap macam tu...
LAIN KALI BUAT LAGI..so confirm kita xkan buat dah...
dah rasa sakit..
haha3

man helang..
letak la link aku dkt blog ko

http://hanspunyablog.blogspot.com/

posting terbaru kedah vs selangor PIALA MALAYSIA

Anonymous said...

emm sekarang barisan nasional banyak mengunakan tektik kotor untuk menjatuhkan anwar..

emm pasal cite kau nasib baik kau xarwah kalau x xdaoat den bace blog ko yang amat best sekali didunia

Anonymous said...

Man,
Aku dah byk kali perasan dlm entry2 ko sebelum ni..Aku tak pasti ko sengaja atau mmg ko bengong cket..
Takda dalam kamus bahasa melayu perkataan 'tampa' taww..Ejaan yang betul ialah 'TANPA'.Ko jgn nk rosakkan bhs Man..Wakaka..

hans said...

http://hanspunyablog.blogspot.com/

posting terbaru --> Bomoh! Pawang! Dukun! Doktor Tradisional! Bolehkah Dipercayai?

S.YanaZ said...

ManHelang...
nakal ekkkk!
Nak kena babab???

uikkksss.:P

Ojie said...

hahaha akhirnya man helang telah menunjukkan muka dia..skrg aku tunggu kuih je berani tunjuk muka ke idak sbb dia kata dia comel sgt kan..hahaha

man_helang said...

dear makcik...this coming 31st we will celebrate our 51 independent day...so how many years more do we need to be prepared??? Dont you think that we had enough time already. If we looks around us, i believe others race was laughing at us, coz we malays looks like a baby in a matured form, who's always crying every time we were 'pinch' by others, begging for help...i think it is time we should fight back, show our true talent.

How should we know we aren't ready yet if we are not being tested...ok, that's enough...i love to have this discussion with u & the other rest...it is better than we curse each other. At least i know what is your reason...i accept your comment, but does not mean i agree with u...yes u hv some point there so do azlan, u both hv my credit...thank's for your wise comment...

man_helang said...

dzul...nak ckp mana satu paling elok tulah masalahnya...ko mungkin berbeza pendapat ngan aku...nak carik titik persamaan tulah yg pepalih payah...(pinjam ayt min)

makcik...ha ha ha...i am looks older that that pic. tak ah..dia ikut iras mak wan dia...kene plak time dia senyum...sejibik...

hans...nanti aku kasik taruk link k...

generasi..ahhh bnyak lg blog yg best dr aku...aku punya banyak merapu, takde yg solid pun...ko punya blog pun ok apa...

chegi...aku nakal dlm baik..ha ha...tp ok apa, at least ade bende aku nat wat entri...

ojie...selamat kembali bertugas...aku taruk gambar lama...saja bia nampak mude selalu...ha ha ha

lipan...lain kali kalu aku nak posting aku kasi ko check tatabahasa aku dulu ek...apa da...GTO pun tak komplen mcm ko...ala ko nih adk ko pendek pun ko tak mampu lg perbetulkan tatabahasa dia...kan uxop kan??? ha ha

Rahimin Idris said...

umno otak kanan. pas otak kiri. atau sebaliknya. dua-dua perlu. tapi bagi aku membangunkan diri kita sendiri sama macam membangunkan tanah air dan bangsa serta agama. itu paling penting. jagalah diri kita dulu.
semua harus untuk tanah air, untuk yang maha kuasa!

hahaha aku saja besarkan foto ko tadi. mujur tak ada iras2 saiful buhari. iras2 saifaul apek pun tak ada! boleh masuk AF8 tu. hahaha

man_helang said...

min...jgn risau, aku still takleh menandingi kegerekan ko...kalau aku msk AF8 ko nak afundi aku sehari 1000 undi tak???

Cheguman said...

1)Comelnya... bagi kat aku la...

2)Baca kisah nko, teringat zaman aku kecik2 dulu. Aku selalu bagitau kengkawan, kita ni nasib je dpt idup sampai hari ni. Klu tak, ntah lubang parit mana le dah terkambus.

3) Aku setuju dgn Azlan & Makcik: "sedara2 kita, dah ready ke?" & "And never gamble in life".

4) Ada perkara kita boleh tukar begitu saja mcm tukar selipar kat masjid tapi ada perkara kita kena ambil kira risikonya. Contoh: tukar imam masjid.

5) Klu dpt kat PAS, aku memang setuju. Takut lom sempat dpt kat PAS, org lain cekup dulu.

6) Sangat setuju dgn Rahimin.

Cheguman said...

Man,
Tak yah tapis le. Blog engko ni bukan ada musuh pun.

(personal. Boleh delete komen ni)

Fadh Rahman said...

kuasa memang ada pada kita cuma kita mewakilkan kuasa yang ada pada tangan kita pada mereka yang memandai-mandai menyalahgunakan kuasa yang kita wakilkan...senang cerita...kita jer laa yang jadi PEMERINTAH...Amacam, setuju?

man_helang said...

cheguman...aku tak pertikaikan apa yg ko katakan...memang betul...cuma aku terfikir sampai bila baru kita nak bersedia??? adakah bila kita menyambut 100 tahun kemerdekaan??? tdk ke nanti ko tak rasa bangsa lain dah boleh berlari kita baru nak belajar merangkak???

aku cuma nak tahu apa makanisme yg diguna pakai utk menunjukkan kita dah bersedia??? dulu kita dijajah kan? adakah kita bersedia dijajah?? tdk juga kan, tp ianya terbukti kita berjaya mengatasi segala kesusahan dan keperitan bilamana kita mula bersatu tika itu...sekarang kita boleh lihat bangsa kita sudah mula jd kembali malas...so jln terbaik bg aku ialah kita kejutkan mereka sedikit, supaya mereka tersedar semula...

aku juga sygkan bangsa aku seperti mana ko sayangkannya...kita seagama dan sebangsa..

oh ya...panapisan tu bkn utk apa pun..senang aku nak monitor, kadang2 org komen kat entri aku yg lama2, bleh la aku tahu...takpelah aku try open filter...

man_helang said...

akumasih...eh bkn ke DEMOKRASI bermaksud rakyat yg memerintah ker???

Unknown said...

memang-sememang la man...si pendek tu asyik dok sebut iss biras...sebenarnya menatang dia sebut tu beras...woiii..lipan,cuba kao bagi adik kao tu pendidikan tahap satu dulu..pastu kau check la tatabahasa dia...kalau ada iss..iss lagi kau failkan dia saja..guna marker merah terus..kah3