Aug 25, 2008

'DitEguR...???'


Semlm kakak n abg ipar ku bertandang kerumah di damansara damai...hari ni kakak ipar ku akn menghadiri konvonya di Open Uni...tahniah di ucapkan...(walaupun dia tak baca blog aku nih...)

Mereka bertolak dr Kuantan awal pg dan sampai lebih kurang pukul 1 ptg. Si Khadijah (anak buah aku yg baru berusia 2 bln lebih) aku tgk dah semakin tembam...kuat menyusu kata maknya...

Ptg sket kami ke J.Jusco Wangsa Maju, dpt gaklah si Khadijah naik 'stroller' baru...aku pula 'merembat' sehelai t-shirt unta n sehelai jeans s.o dan utk fatin humaira 2 pasang baju, satunya terus pakai sebab lampinnya yg dah bolos....(ish...nasib baik tak kene baju aku...) utk maknya pula...he he aku tak beli apa2...sebab dia kata nak beli 'inner ware...' so g beli sendiri lah ye!!! takkan aku plak nak g belek 'menatang' tu, tak pepasal org ingat aku nih tak tulen...gile sempo aku nanti...(eh!! btul tak ayt aku nih min???)

Hampir jam 8 baru kami habis ronda2...fatin humaira dah mcm lyn 'stim'...ngantuk sgtlah tu, dr ptg td lwn mata taknak tdo...lps maghrib kami berjamu selera di Ampang, ade satu restoran yg tersorok di celah rimba batu disana...dia punya tomyam...perghhhh mantap!!!

Balik...kami menyinggah jap rumah abah di keramat...aku nak ambil kereta, memandangkan esk bleh terus bertolak ke Ipoh, kakak ipar turut msuk utk menukar lampin Khadijah...selesai, kami terus gerak menaiki kereta berasingan... di sinilah ianya bermula... khadijah 'melalak' tak berhenti2...perjalanan yg biasanya hanya 15 minit mengambil masa hampir 1 jam disebabkan kemalangan di simpang masuk ke lebuhraya karak...bini aku talifon...dia dah mula risau2...

Huh! ade yg 'bg slm' kat dia ke td...??? bisik hatiku...sesampai aje di Damansara cepat2 aku bertanya pd abg ipar, kenapa? dia hanya tersenyum...''ade yg menegur td...'' dia nampak, tp saja didiamkan, tak mahu kami takut...katanya...

Bini aku ckp Khadijah diam dan tertido bila dia membacakan alfatihah ditelinganya...itupun takdan habis...
''Biasalah tu...'dia' 1st time jumpa Khadijah, sajalah tu nak 'bermesra'...'' kataku...

21 comments:

Rahimin Idris said...

dan lagi guna sempo tu hahaha betul la tu. nak belajar lagi tanya dzul or don balon hahaha.
kena tegur? kita kalau kena tegur boleh demam juga. tak percaya tanya dzul haha

sparkystar said...

siapa kah org mnegur itu??jeng..jeng..

Ojie said...

mak aku kata aku nih jenis lemah semangat..time kecik2 dulu jgn harap mak aku nk bg aku masuk hutan atau pegi tempat pelik2..aku pn tatau aku pernah kena tegur ke idak kecik2 dulu..haih blk ni nk tanya mak la..hehehe

Fadh Rahman said...

tak tegur kang kata sombong...tegur kang kata mengatal...eh! nie tegur apa nie...he he he

hans said...

fuh
memang susah kalau budak kecil nangis lama2 ni

hanis said...

ko ni berdarah campuran ke? cam anak mamey jek... :P

Wardrobe kita said...

kena tego cne man?sape yg tego?kat ne? bila? knape?

melayuangkat said...

Assalamualaikum Man,

Bayi kecil memang semangat mereka lemah sebab itu kalau nak bawa ke mana mana kena tengok tempat tu dulu.

Biasanya kalau di tempat yang diketahui 'keras' orang tua tua tak galakkan bawa bayi atau budak kecil ke situ.

Satu lagi, masa. Masa maghrib paling tak sesuai bawa bayi atau budak kecil keluar rumah.

Sebab masa maghrib ini time syaitang tukar shift.

WaAllahuAlam.

Denanz ... said...

kata orang, "benda" tu nak "begurau" dgn ank2 kecil yang comel. entah la.

azmi yusof said...

best jugak layan cerita camni..mengimbau kenangan silam..

man_helang said...

min...aku caya, pasai 'sehebat2' bapak aku deman tak kebah gak bila nampak kat kebun...lps tu langsung tak berani g sorang2, msti ajk akunya...

sparkystar...haaaa,,,siapa di snaaaa...

ojie...alah kekadang bkn dia sakat yg lemah semangat je...kalau dia nak 'timbul' dia timbul gak tak kira sapa pun...

akumasihdisini...itu nak menggatal...eh ko punya entri baru mano???

man_helang said...

hans...kalau nangis nak susu tak susah, sumbat jek mulut dia ngan botol susu, ni nangis tak tentu arah tu yg muskil tu...

hanis...ko mcm mana tau aku berdarah campuran??? darah bapak aku campur darah mak aku maka terbentuklah aku...ha ha ha...hish gle apa ank mamey...jauh pangang dr penunu bunsen...

qaseh...ala dia bg salam jek tu, pastu cubit pp sket...pasai ank buah aku tu dah montel...'dia' geram kot tengok...

man_helang said...

makcik...tulah pasal...ingat duk kat bandar nih dah takyah berpantang2 lg...main sebat jek nak kuar time bila pun...maklumlah kul doblas pun org kata masih siang...

denanz..ye tul tu...ala dia pun makhluk Allah juga, kadang2 geram gak tgk bdk2 comei...kita pun bila tgk bdk comei geram gak...rasa nak cubit2 jek pp...

mohd nor azmi...thanks bro dtg menyinggah...kenangan silam camne tu bro? ko pnah di usik ke dedulu?

S.YanaZ said...

ManHelang,


dulu masa gua muda2 Brad Pitt sudah tegur sama guaaa...

Haiihh.

Anonymous said...

Salam sedara helang,

Sokong komen makcik Melayu Angkat...

Mak aku pon ade kate yg semacam itu...

Apepon,byk2kan la baca Ayatul Kursi...

P/S: Ade tak email dr aku??

Maap le klu ayat2 dlm tu mcm sempoi je...

Unknown said...

A'kum..bro man helang..aku nk tegur kau ni..bila kau nk blanja kami..radix fried chicken pon ok..tegur aku ni mst buat kau kebah (lemah) diri dan poket..keh3
Ingat pesan org tua-tua,ank2 kecil ni jiwanya masih lemah,sentiasa dendangkan dekat telinga dgn selawat dan bacaan al-Quran..Surah biasa2 pon ok..mudah-mudahan jiwa mereka sentiasa dekat dgn Penciptanya,,

Don Balon said...

Manuel,
Aok tegur la dulu anok aok tu dgn ayat-ayat al-Qur'an sebelum benda lain menegur beliau..
Bak kata pepatah " tegurlah anda sebelum anda ditegurkan"..
zzzZZZ

Akar Umbi said...

Budak kecik aku tak reti nak pulih, kalau bapaknya mari aku tolong hembus.... hehehe

Yana Ismail said...

huhu wanita suka bersendirian bila beli benda2 peribadi..hik2

Anonymous said...

emm lain kali jagan bawak anak mase dah malam..

man_helang said...

chegi...gle hebat la ko, brat pitt teguq..aku bpk aku teguk pun dah kira hebat dah..

master yoda...aku dah terima e mail ko, sorry tak dpt bls dlm masa terdekat...comp. aku lingkup, nih baru ok...kene wat progress claim plak...minggu dpan last day kat kompany nih...ayt ko tu ok tak lah skema mane pun...apapun slm ukhuwah...

don...ank aku insyaallah bleh la aku tegur2 sket...ank org tu yg aku tak reti nak nolong tu...

lan...kalau bpk ko hembus, nanti dia hembus balikkat ko...ha ha

puteri...kalau dia ajk pun aku tak hingin nak meneman...

generasi...dah nama pun duk bandar,,,tak grand lah mlm2 terperuk kat umah...