Aug 8, 2008

NAk Bg NaMa ApA EKk???

Sebulan sebelum…

“Lelaki ke pompuan?”

“Ish mana ayg tahu…nape masa ‘check up’ bln lepas tak tanya doc?…syg gak kata nak surprise…’’

“Erm…kalau lelaki kita bubuh Muhammad Mikhail, mcm org Russia sket…tp boleh ke guna nama malaikat?”

“Boleh kot…hari tu ayg ada baca artikel dlm Utusan, bhg soal jawab agama, ustaz tu kata boleh…”

“Kalau pompuan…?’’

‘Ayg lah bg…’

‘Ish…syg nih tak baik tau, kecik hati dia…apa ingat dia tak dngar ker?’
‘Ala…bkn syg tak nak bg, tp syg tak retilah nak pilihnama pompuan, susah2 kita ikut cakap abah lah…dia nak kita namakan Siti Aminah tak pun Siti Aisyah bersempena nama isteri nabi katanya…tp syg tak berapa berkenan lah…bkn tak elok, cuma…ah..susah lah nak jelaskan…”

Sehari sesudah…

‘Kita nak bg nama apa ni?..Sat lg syg nak gi daftar dekat pejabat pendaftar kelahiran. Mcm mana ni…nama baby pompuan satu pun kita tak 'prepare' lg…’

‘Ala…syg tgk2 la buku2 nama pilihan yg kita beli tu…takkan dr beribu nama tak satu pun sangkut kot?..Kalau takde gak yg berkenan, syg belek tu kertas A4 yg ayg print nama2 baby pilihan dr internet…’

‘Huh…mcm nak buat tesis master gayanya nak carik nama anak…erm…syg kalau boleh nak carik yg pangkalnya huruf ‘A’, mcm nama kita berdua…tapi takde yg match la…’

‘Hah! Humaira…sedap gak nama ni, kalu tak silap syg nama timangan isteri nabi..kat depan kita taruk Fatin, mcm kiut jek gabungan tu, sesuai la ngan baby kita yg kiut nih…ye tak?’’

‘Erm…yelah…’

Sejam Selepasnya…

‘Encik tolong tulis nama anak encik di borang daftar kelahiran ni ye!!’

‘Erm…ok…Bismillah…Fatin Humaira binti A…’

Keesokan harinya...

‘Hello!!! Assalamualaikum!!! Kau kat mana nih?’

‘Walaikum salam!!! Ade ape abah? Saya kat R&R Behrang…nak balik ke Ipoh dah…’

‘Kau dah daftar blum nama anak?..Apa nama dia?’

‘Dah…FatinHumaira…’

‘Kau nih…kan abah dah pesan, taruk nama anak tu biar baik2 skit…kan elok pakai nama isteri nabi. Biar perangai dia pun sama mcm tu, jd anak yg solehah, isteri yg setia…kau bg nama panjang2 nanti esok2 dia kuat melawan ckp kau abah tak tahu…kau tanggung la sendiri….’

‘Tp abah…itu pun nama isteri nabi gak, Cuma bezanya nama timangan…’

‘Ahhh…mane ade, kau pandai2 je cakap…bla bla..’

‘Alamak…bapak aku dah start membebel lah…ah…taruk tepon dalam poket lah…dia nak bebel, bebel lah sengsorang…’

Sebulan selepas…

‘Hah!! mane dia ikan patin? Ikan patin…ooo…ikan patin…’

‘Entah…td ade, ingat si Jamil bawak jalan2 keluar kot…’

Enam bulan sesudah…
‘Eh! Humaira pun nama isteri nabi…tp ade Siti kat depan…’kata abah sambil2 melihat Ustazah Norbaiyah di kaca tv menerangkan nama2 perempuan solehah.

‘Fatin Humaira jgn tinggalkan atuk ye! Dah takde sape lg nak kat atuk nih, atuk dah tua..dah tak kuat, dah takde nilai lg. kalau Fatin Humaira pun nak tinggalkan atuk…sunyi lah atuk nanti…’

Hish..org tua nih, bila la masa aku kata nak tinggalkan dia…paling tidak pun aku cuma balik umah sendiri hujung minggu je…selebihnya aku kat Ipoh, bini aku memang stay ngan dia…

erm…nampaknya dia dah boleh terima nama tu…hati ku berbisik sambil ku tersenyum…

19 comments:

S.YanaZ said...

OOoooooooooooooo...

melayuangkat said...

Salam Man,

MESTIlah boleh terima nama tu. Cuculah katakan..siapa yang tak sayang cucu??

Anugerah Illahi...penyambung keturunan. Alhamdulillah!!

Anonymous said...

sedabnye name anak ko helang..
aku doakan semoga ko letaklah gambar anak ko kat blog ko

Don Balon said...

Begitulah hendaknya wahai sahabat..
Kemerah-merahan maksudnya tu..

Semoga jadi anak yang solehah..

man_helang said...

salamsume....

cikgi s.yanaz...uuuuuuuuu...ah ko nih tak sesudah dgn huruf2 ko tu...hu hu

makcik melayu...lama gak dia dok perli nama anak sy ikan patin...ikan patin, sampaikan mak saya kene sabarkan bini saya lah, bila sy cakap tu pun nama isteri nabi dia mati2 tak percaya...maklumlah org muda punya kata2, mana leh org tua nak pakai sgt...sy sabar jek lah...

generasi...aku pun rasa sedap gak...hu hu...gambar dia ade dlm posting 'to my love'...tak leh expose selalu kang lebih gelemer dr aku susah plak...hu hu

don...aku cakap dah maksudnya kat bapak aku, dia tak pircaya...hish geram tul aku...tp aku sabarkan aje, sekarang dia dah percaya...itupun bkn nak mintak maaf balik kat aku...nasib aku nih jenis tak makan dlm...

hanis said...

ngeh... ngeh... ngeh.... cam nama kawan haku jek.. tapi dah lost cntct... huhuhu

♥~ir@~♥ said...

cantik nama anak ko,,aku suka nama humairah tuh,,,

Rahimin Idris said...

ok la tu..tak susah sangat nak sebut..dan tak panjang sangat. susah nak isi borang nanti. ada kawan aku nama 'khosmayddy'. berbelit orang nak sebut dan tulis. ada satu budak sarawak pribumi dulu pelik pulak namanya: 'aliskopter jenis pentaraka'. sungguh. bukan nak menghina. tapi terkejut aku. hahaha

man_helang said...

hanis...mesti kwn ko tu pun comei cam anak aku gak kan???hu hu

ira...punya susah nak kasi nama kat anak..alih2 sejam dua dr time daftar tup2 tersembul jek nama tu...

min...gile hebat nama membember ko tu...hu hu

kulatlapok said...

salam Man Helang,

Hidup ibarat roda, nanti kita semua macam atuk Fatin Humairah... semua akan jumpa masalah yang sama..

Anonymous said...

emm satu gambar je letak lah lagi...
emm aku memang suke tgk gambar budak kecik.. emm maklumlah aku xde adik perempuan.. nak tgk gak comel xanak ko

Anonymous said...

emm helang2 letak bayak2 lah gambar anak ko..

dzul said...

cantik nama anak kau tu..

hanis said...

kawan aku je ke yang comel... aku tak comel ke... ahaaaaaaaaaaaaiiii

Ojie said...

sweet couple..
sweet name..
everything is so sweet..
hahahaha..
semoga mr man, mrs man dan fatin humaira akan terus sweet selalu..
insyaAllah ;-)

Akar Umbi said...

Helang diterjemahkan ke English,Eagle. Kalau nak nama org puteh, bagi nama Hotel Carlifornia!

man_helang said...

salam...

kulat...itu yg aku risaukan, takut2 nanti anak2 aku bila dah besar dah tak ingat kat aku lg...eh! lama tul ko tak up date blog???

generasi...nanti aku download lain...takkan ko takde sepupu pompuan yg kekecik, tp aku pun suke bdk2 kecik comei n kalau nakal bleh wat kita ketawa...

generasi92..insyaallah aku load lain lain kali...

zul...moga cantik juga tingkah lakunya...bila nak kuar citer seram nih???

haniz...ye ye...ko pun comei gak...serius...

ojie...thanks...insyaallah, moga ko pun temui yg manis2 nanti...

lan...hotel tu berantu lah...aku tak mau anak aku jd 'hantu'...hu hu

Denanz ... said...

semoga menjadi abah yang sentiasa menyayangi fatin humaira. dan ... mama fatin humaira juga,

man_helang said...

denanz...insyaallah...moga hidup ko juga begitu...