Jul 25, 2008

To My LOve...

.esk genap usia ank perempuan ku 1 tahun...alhamdulillah dia membesar dgn sihat, cuma kadang kala blamana dia dmam dan batuk bisa membuat aku laki bni tak tdur mlm, resah dan gelisah...lebih2 lg jika dia hilang selera mkn, hati aku memang takkan tenang melihat dia semakin cengkung, akn aku usahakan mencari ubt yg terbaik utknya...
.tarikh esk, setahun yg lepas aku masih ingat lg, hampir 12 jam isteriku bertarung dgn kesakitan, aku pula bertarung dgn perasaan, sekejap2 aku intai di celah pintu bilik bersalin, berdebar dan berdoa akn keselamatan mereka berdua...aku hanya berpeluang melawat sekali isteriku seblm dia bersalin, sewaktu air ketuban sudah dipecahkan, jelas oleh pendengaranku degupan jantung anakku dlm kandungan tatkala aku melangkah masuk...terpampang di muka isteriku riak2 kerisauan dan ketakutan...aku cuma mampu menggenggam tangannya lantaran aku kehabisan kata2 utk diberi sebagai azimat...
.tepat 2.30 pg, bayi perempuan yg cukup sifatnya, montel fizikalnya, 3.8 beratnya selamat dilahirkan di HKL, disambut oleh tgn2 mulia...terima kasih buat mereka, doaku agar kamu semua dirahmati Allah...aku bergegas ke blk wad, namun tdk dibenarkan masuk, lantaran isteriku masih belum siap dibersihkan, lantas ketua jururawat mengarahkan aku utk pergi melihat baby terlebih dahulu...
.aku dah bergelar ayah, hampir2 menitik air mataku...itulah perasaan pertama tatkala aku menatap wajah comelnya, ingin sahaja aku dakap namun aku khuatir tangan2 kasarku akn menyebabkannya rasa tdk selesa...lantas aku cuma tunduk mencium pipinya, melafas kalimat qamat di telinga kirinya, agar nanti dia merasa tenang mendengar kalimat agung tersebut...
.2 bln yg lepas, sewaktu aku menalifon isteriku dirumah, ankku berada disebelahnya...sibuk nak merampas talifon dr tangan ibunya, lantaran itu isteriku membuka pembesar suara bg membolehkannya mendengar suaraku...sememangnya aku terhibur dgn keletahnya yg semakin 'nakal' dan lasak...
.secara tak sengaja aku terdengar anakku menyebut ''bu...bu...'' beberapa kali, lantas isteriku menjawab ''ye...'' aku terkedu...tak pasti pula aku apa maksud kata2 anakku itu, itulah ayt pertama yg jelas aku fahami, walaupun mungkin bkn itu yg dimaksudkannya...lantas aku bertanya ''fatin humaira...takkan ibu jek...ayh mane???''
.isteriku dgn nada berseloroh berkata...''fatin humaira ckp kat ayh, suruh ayh blk dduk cni dlu, baru blh panggil ayh...''sayu aku mendengarnya, aku tahu aku gagal dlm memberikan mereka kasih syg yg sepenuhnya, disebabkan aku terpaksa tinggal berjauhan...waktu utk mereka bersamaku hanyalah dihujung minggu...namun aku bersyukur kerana di anugerahkan Allah wanita setabahnya, yg sanggup bersusah utkku....
.nampaknya kenelah aku berusah lebih gigih bg membalas jasanya...insyaallah selagi diberi tenaga dan kesihatan akn ku cuba sedayanya utk 'membayar' segala jerih perit isteriku melahirkan zuriat buat penyambung warisku kelak....

19 comments:

S.YanaZ said...

Iskh...iskh...
Nih mesT tgh layan emosiii...

Gua doakan; "Semoga Abadi"
Amiinnnnnnnnn.

BTW, 3.8kg berat gak ekk.
Gua masih menanti rezeki yg satu ini...
;p

man_helang said...

salam...cikgi. ko nih memlm tak tdo lg ker??esk tak g ngajar bdk2 skema tu ke??? erm...aku teringat kat ank aku, esk birth day dia, ank sulung lah katakan...bni aku excited nak wat kek coklat...alah bkn dia mkn pun, alik2 aku yg bedal wat bekal blk ipoh nanti...

berat gak klu nak banding ngan isteri aku yg kecil molek tuh...hu hu..ko dah bebadan dua ker??? tahniah...

S.YanaZ said...

Beb,
lu E-poh kat ne....

*Gua BELUM berbadan dua laa..*

Ah,sok kena p sekolah, ganT utk cuT rayaaa.
Ah,kena mengajaq bebudak kelas 2 Hijau.Tak skema, buat2 je tuh.

man_helang said...

salam cikgi yanaz...

hu hu hu...aku ingat ko dah berdabdn dua...sorry ek, aku kekadang bahasa kias nih kureng sket...aku ipoh kat tambun...anyway tq utk doa ko tu...

Rahimin Idris said...

syabas mera betta! calon bapak mithali 2030!

S.YanaZ said...

Ah,
Abah aku pun kat Tambun...

Erk,sebelah Lost World E-poh tuh area Tambun ka..
:)

man_helang said...

salam...

min...ko punya komen ade kene ngan aku punya next posting...huarghh...mcm tau2 jek...

cikgi...a'ah...belah 'dunia hilang' pun kira tambun gak...wa...leh lah aku amik tiket pree kat bapak ko...

dzul said...

man helang, comelnye anak kau...

Desperado said...

Man...kita pernah mengalami situasi yang sama...isteri ku perit melahirkan anak yang pertama...

temenung seketika mengingat janji waktu bercinta nak anak sampai lima...

tak sanggup nak tgk...
(kejap je keinsafan ni...hampeh!)

hans said...

wow...
comel la ur baby...
tingat anak sedara plak

Cheguman said...

Tahniah Man. Nie, klu bini aku tengok foto anak nko mesti dia mintak buat anak angkat. Anak kitorang dua2 jantan

Ojie said...

waaa aku kagum ngan bapak2 camni..
tahniah sdr man..
semoga perasan yg ko rasa tu akn terus berada dlm hati hingga ke akhir hayat..
btw, fatin humaira mmg cute..

Anonymous said...

salam MANHELANG,

Syabas...semoga zuriatmu penyambung khalifah dibumi ini.. jangan lupa tolong tukarkan lampinnya...jangan harapkan isteri je... penat tau orang pompuan..

man_helang said...

salam semua...

dzul...t.q, bdk2 memang la comei, mane ade bdk tak comei, aku ngan bebudak cukup suker, kene lak jenis yg tak takut org...

des...ko ngan aku supe jek, aku takut gle time nurse suh msk tgk, yelah takut nanti aku yg tepengsan, tak pepasal nurse kene papah aku plak nanti...hu hu..

hanz...tq...ko tak de ank lg ker, kalau takde lg aku doakan semoga cepat dapat...

demang...t.q, aku ari tu target nak ank lelaki..tp dpt pompuan, alhamdulillah, aku tak kisah jantina, janji dia membesar sihat dan kuat cam iklan MILO tu...ha satu lg moga dia jd ank yg solehah...aku doakan ank ko pun mcm tu gak...insyaallah...

cik ojie...aku nih bkn apa, pasai takde duit jek...kalau duit berkepuk2 tak taulah mcm mana perangai aku plak...tu pasai kot tuhan tak bg aku kaya2 lg...hu hu...tolaklah perangai yg tak elok tu jejauh...insyaallah...

arbai...tq dtg bertandang, aku bab tukar lampin takde halnya...tp kalau dia uk uk tu payah sket...huarghhh....insyaallah kita berdoa bersama moga jenerasi akan dtg terdiri dr anak2 bgsa yg soleh dan solehah...insyaallah...

Denanz ... said...

salam.
tengok isteri bertarung ketika melahirkan sangat menginsafkan. tapi kata isteriku, sakit hilang bila ada suami tersayang menemani di sisi. aku, 3 kali bro, temani isteri ketika saat-saat itu.

man_helang said...

denanz...aku tabik spring bro kat ko...aku bkn ape, takleh tgk darah, jd loya n nak muntah...aku tgk uri ank aku pun dah pening2...ko memang hebat lah bro...ko ade petua ke???

Denanz ... said...

man,
takde petua pun. cuma kuatkan semangat. dan demi kasih sayang kat isteri tercinta.

melayuangkat said...

Assalamualaikum Man,

Mungkin kamu adalah lelaki Melayu terakhir...tidak ramai suami-suami diluar tu yang menghargai apa yang isteri-isteri mereka lakukan untuk keluarga mereka bersama.

InsyaAllah, hidup kamu sekeluarga akan diberkati dan diRahmati Allah swt. Kamu insan yang bersyukur, Allah swt telah berjanji akan menambah akan nikmatnya pada mereka mereka yang mensyukuri atas segala apa pemberiannya.

Selamat Hari Lahir pada Fatin Humaira..Semoga membesar menjadi anak yang Soleha..InsyaAllah.

*Tentang demam tu biasalah, biasanya bayi tu sampai usia 6 tahun baru kuat sikitlah..kalau boleh berilah vitamin dengan nasihat doktor dulu sebab susu pun makanan yang lengkap"

man_helang said...

salam...

denanz...insyaallah aku akan kuatkan semangat lain kali...tp ari tu aku ckp kat bni ckup takat sorang jek dahlah, aku tak sanggup tgk dia sakit lg...(seksa gle jek tgk dia nak bejalan, duduk, bgn, makan n mandi pun mcm susah...)

makcik melayu...selamat kembali dr indonesia...ade ole2 tak???hu hu...ish...rasanya tak layak sy nak pegang title tu...lg pun ngupe pun takde...terima kasih diatas doa makcik tu, sypun mendoakan kesejahteraan keluarga makcik...

pasai demam tu, memang doktor kata normal, tp sebagai ibu n bapa yg baru pegang title, rasa takut sgt, yelah takut kita terbuat silap hinggakan dia mudah dijangkiti penyakit...