Jul 18, 2008

SEDikit INfo UTk Di KOngsi - TIduR BAnyak MAti CEpat

  • Terlalu banyak tidur atau tidur lebih dari lapan jam sehari tak hanya akan membuat anda dicap sebagai pemalas tapi juga membuat anda cepat mati. Wah...!
  • Penelitian yang dilakukan oleh Institusi American Cancer Society ini melibatkan 1000 orang relawan dari beberapa negara bagian di Amerika, dan berhasil mengungkapkan bahwa orang yang tidur 8 jam sehari ternyata berisiko 12% meninggal lebih cepat.
  • Risiko ini meningkat menjadi 17% pada orang-orang yang tidur 9 jam sehari.
  • Risiko kematian yang paling besar terjadi pada seseorang yang tidurnya mencapai 10 jam sehari, yaitu mencapai 34%.
  • Mengapa tidur lebih dari 8 jam sehari tidak dianjurkan? Profesor Daniel F. Kripke, salah seorang peneliti mengatakan bahwa terlalu banyak tidur sama seperti terlalu banyak makan. Tubuh tidak memerlukan lebih dari yang ia perlukan, terlalu banyak tidur hanya akan membuat organ tubuh melemah. "Sebaiknya setiap orang mempunyai kebiasaan tidur 6 @ 5 jam sehari, tapi harus tidur yang berkualiti. "Tak ada alasan untuk menambah jam tidur, tubuh akan memberitahu kita berapa banyak jam yang ia perlukan untuk beristirahat, " ujar Prof. Daniel.
  • Jadi, merujuk pada penelitian di atas maka dapat diambil kesimpulan bahwa tidur 7 jam sehari adalah yang terbaik. Penelitian tersebut menunjukkan bahwa tubuh paling merasa nyaman jika hanya tidur selama 7 jam. Tak ada masalah juga jika tidur kurang dari 7 jam sehari. Misalnya, 6 atau 5 jam sehari. "Tapi ingat, tidak baik bagi kesihatan apabila Anda terus menerus tidur kurang dari 5 jam sehari dlm waktu yang cukup lama," ujar Prof. Daniel mengingatkan.
  • "Kalau selama ini anda tidur lebih dari yang diperlukan oleh tubuh, maka mulai sekarang hilangkan kebiasaan tersebut. Tidurlah yang berkualiti dan yakinlah bahwa tidur selama 7 jam sehari telah mencukupi dan membawa impak yang positif bagi kesehatan anda.." ujarnya.

erm...patutlah aku selalu sakit2 badan selama nih, pasai banyak sgt tido rupanya. berapa % agaknya nyawa aku dah berkurangan, ish2...habis masa aku asyik terbuang kat tido jek...tp aku nak ingatkan pembaca jgn TIDO TIME MESYUARAT, DLM PARLIMEN N YG PENTING SEKALI TIME NAK AMIK GAMBAU, nanti wat malu jek bila org snap gambau tu siap super impose lak lg....(siapa yg kene ek???)

9 comments:

melayuangkat said...

Salam Man,

Thanks for the information about too much sleeping...

man_helang said...

salam cik...

ala sy cedok dr internet...tak tau la betoi ke idak...tp yg pastinya kalau kita TIDUR BANYAK, BUKAN SAHAJA NYAWA PENDEK, BAHKAN KERJAYA PUN LEH JD SINGKAT, ORG LAIN LEH KERJA 22 TAHUN, TP TANG KITA BARU MASUK 2 PENGGAL, MAJIKAN DAH NAK TENDANG....

S.YanaZ said...

Aghhh...!
Tak kiraaaaa...nak tido gakkkkk!

Muahahaha.

Anonymous said...

emm aku nak tido 7jam je lah mula hari nie

kulatlapok said...

halo Bro Man...

Tidur tu je sebahgian dari MATI.. Namun Islam telah ada sistem peraturan yang betul....dan kalu kita ikut sistem yang digariskan,isyallah sihat..selain berdoa dan beribadat kepadanya...

Sisitem yang sedia ada iaitu dalam 24jam sehari kita telah diperuntukan masa iaitu 1/3 untuk kita bekerja, 1/3 untuk keluarga dan 1/3untuk masyarakat dan rehat yang paling cukup ialah 8 jam..Wallahualam

Man In Black said...

Eagle,

Aku dah nak mampus ini..

Che

Cheguman said...

Aku nasuk tido dulu , Man. 12.00 - 6.00 = 6 jam. Kira ok la tu. Tapi pagi tadi aku dah cover 4 jam slps subuh.

man_helang said...

salam semua...

ha ha ha...nampaknya semua pembaca aku nih jujur n lurus orgnya...atau sesaja wat tak nampak yg penulisan aku nih ade udang di sebalik mee...

hanis said...

juara carta

POKLOH = ZzzZZZZzzzzzzzzz