Sep 25, 2008

Di SuAtU Pg NaN InDaH...Di KaLa FaJaR MeNyInGkaP TaBir mLm Di uFuK TiMuR...

amaran keras!!! : jika anda membencikan tazkirah dan ceramah keagamaan, maka anda dilarang membaca entri ini.....

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

di suatu sudut Taman Tasik Titiwangsa, kelihatan seorang jejaka baru memulakan aktiviti regangan...kelihatan bersungguh benar, sejajar dgn azamnya utk kekal sihat bg tahun2 yg mendatang...

ritualnya bermula dgn menolak kepalanya keatas...kiri...kanan dan menekannya kebawah, begitu juga dgn tangan dan kaki, lantas diakhiri dgn berlari setempat...semuanya dilakukan dlm kiraan lapan dan diulang berkali2...peluh jantan mula memercik didahi, dadanya berombak perlahan, nafas disusun kemas...dia bersedia utk utk melakukan aktiviti seterusnya...berlari2 ank mengelilingi tmn tasik...maka langkahpun dimulakan....

(aktiviti diatas adalah imaginasi aku semata...lps raya insyaallah akn aku terjemahkan dlm erti kata yg sebenarnya...bkn apa, bla bdn sihat baru boleh beramal. Tahun ni aku rasa, taraf puasa aku setakat puasa UMUM shj, masih jauh utk mencapai taraf KHUSUS. Taraf KHUSUS SIL KHUSUS lg la plak berbilion tahun cahaya jaraknya...amt mustahil utk aku gapai...)

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

entri aku kali ni dibuat kerana aku terkenangkan memori lama...abg sulung aku 'pergi' menyahut seruan Ilahi hampir dua tahun sudah, seblm tu, atuk aku terlebih dahulu menghadap-Nya...memang sudah ajal mereka...benar...''yg paling hampir dgn manusia itu adalah mati...'' (Imam Al-Ghazali)...namun as-babnya bermula dgn darah tinggi, diikuti kencing manis, diakhiri kegagalan ginjal dan disudahi dgn kematian...pakej lengkap ''rich man deaseas'', peliknya keluarga kami bknlah dr golongan berada...sekadar rakyat marhean...

mak yg tercinta jg telah menunjukkan tanda2 awal penularan...sebab tu bla ada yg ckp kopi tu bagus...aku terus sambar...teh ni mujarab...zuppp...cepat2 aku rembat, bg dia cuba...memang ok, tp tak bertahan lama, seolah bergantung harap padanya shj...insulin...rentikan...sekali suntik seharian mak terjelepuk ats katil...mak tak terdaya menahan 'penangannya...'

dulu aku tgk berisi...sekarang dah mula menyusut...banyak termenung...diam...memang mak pendiam...sekarang lg la, cuma sesekali kedengaran bersuara, itupun jika perlu dan waktu dia mengaji...kalau si fatin dgn syafikah takde, mcm kawasan perkuburan sunyinya rumah aku...sepi...kadangkala aku rasa, tanah perkuburan lg 'meriah' dgn ratib2 kesedihan dan sesekali kedengaran juga bacaan suci al-quran...

apa yg terdaya aku lakukan selain dr berdoa dan berusaha mencari penawar sekadar termampu...

aku...cuma berharap agar Allah memberi sedikit lg tempoh...agar aku dpt menebus kembali dosa2 silam...

31 comments:

biskutrajin said...

smoga mak ko sehat sentiasa

Ojie said...

semoga mak ko sehat man..dipanjangkan usia..bln2 pose nih byk2 doa eh..

Rahimin Idris said...

mak kau uzur? moga tuhan memberi yang terbaik untuk kau dan mak kau. Dia beri peluang untuk kau berbakti kepada orang tua tu.

arwah ayah aku tengah sihat2, jam 7malam jumaat jatuh sakit, jam 930 malam meninggal. aku terpinga2 sekejap sebab dia tak pernah sakit teruk.

hanis said...

sabar eh... tabah hadapi ujian... mati itu PASTI bagi setiap mahkluk... yang kekal hanya tuhan yang SATU...
kesempatan yang ada berbakti lah pada mereka... (nasihat buat ko & aku)

Fadh Rahman said...

doa dan harapan moga mak awak sihat selalu...

Wardrobe kita said...

Man..Allah jea yg tahu bila ajal seseorang tu..

X semestinya skt akan pergi..mungkin kita yg sihat ni yg pergi dulu..

Doa jea sepanjang masa moga kita semua d panjang kan umur..

Anonymous said...

ayuh ramai2 doakan semoga ibu man helang sembuh kembali

Mogen Ali Rico said...

Semoga cepat sembuh dan murah rezeki..

dzul said...

man..doa la selalu, ok punye..masa2 dia tak sihat mcm ni hati mak kau cpt sensitif..jaga hati dia..sihat la tu esok..

azmi yusof said...

man..sampai hati ko ucap takziah kat aku..macam aku nak mati..hehehehhe..apa pun man..masa ni lah kita nak tunjuk yang kita sayang dia..mak aku pergi 3 tahun lepas..aku dok sebelah dia waktu dia nazak kat sepital sampaila hembusan nafas dia yang terakhir..masa tu dah tak leh buat apa dah..tunjuk sayang pun mungkin dia dah tak nampak...kalau ye pun tuhan je yang tahu..ok man..moga mak ko ok...

Harimau-Menaip said...

Tajuk hang memang karat..mat lendir rupanya sahabat aku ni..hahaha.

Anonymous said...

Salam sedara helang,

Al- jannatu tahtal aqdamil ummahat...

Faham tak?

Tak faham,tanye Ustaz Asri,mufti Perlis...

Anonymous said...

Mudah2an ibunda ko sehat sentiase...

Berbaktilah selagi dia masih bernafas...

Anonymous said...

Sabar la nak.

l.i.f.e said...

hargailah dia selagi dia masih ada ni. semoga dia semakin sembuh berkat doa anaknya

Don Balon said...

Man,
Insulin..

Apapun, berusahalah selagi termampu..
Tapi makanan kesihatan MLM tu kena beringat la sket..
koi skeptik.. karang makin teruk..
jaga makan je la..tapi susoh jugek..
tlajok jaga makan kurang gula dalam badan pulok..
Banyakkan solat hojat Man..

alif-mikail said...

ALLAH jua menyembuhkan..

tasekM said...

moga ibu kamu sihat ya... :)

hans said...

jagalah mak ko baik2 manhelang...
yg tu lah satu2 nya mak yang kita ada...
xsama macam mak tiri,mak angkat atau mak mertua...

rajin2 lah berbual dgn dia...

picit kaki dia malam2...

main rambut dia ker....

Denanz ... said...

semoga mak cepat sihat.

man, aku nak minta maaf sempena hari raya ni. selamat hari raya.

melayuangkat said...

Assalamualaikum Man,

Buatlah baik pada Emak kamu selagi dia masih ada. Tahukah Man, melihat wajah ibu dapat pahala??
Dan menjadi kewajipan wajib bagi setiap anak lelaki menjaga ibunya.

Kamu beruntung Man, masih ada Emak. Bonus dapat pahala.

Manusia hanya fikir bonos dalam wang ringgit tapi tak dalam pahala menjadi ibu bapa mereka. Sebab pahala itu mereka tak nampak serta merta balasanya.

Doalah banyak-banyak yang terbaik untuk Emak kamu. InsyaAllah, dia akan bersemangat bila Hari Raya nanti jumpa ramai saudara mara, anak cucu cicit..

AlFatihah buat semua yang telah mendahului kita.

kulatlapok said...

salam Manhelang;

Sakit yang datang adalah penebus dosa yang lalu... Wallahualam.

man_helang said...

biskut...tq..aku harap ko pon begitu...

ojie...akupun mendoakan ko punbegitu gak...

min...aku harap aku tak akn mengalami situasi sesedih ko...

hanis...insyaallah...

akumasih...tq...aku doakan ko pon begitu...

qaseh...betul tu...ajal maut ditangan-Nya...kita sama2 berdoa...

generasi...tq bro...

mogen...ko pun samalah hendaknya...moga sihat selalu dan dilimpahi rezeki...

dzul...insyaallah aku akn menjaga sedaya mungkin...

azmi...wei...takziah pasai ko sakit la...bkn doa ko mati...sory bro...aku tak bermaksud begitu...isy...aku takut aku juga akn alami situasi mcm ko...harap2 tdk...aku tak tahu mcm mana nak hadapinya...

tok rimau...we lendir tu bkn utk pela*** ke...chet...ala sesekali karat...bkn selalu...ha ha ha

master yoda...serius aku memang tak paham...nanti aku check ngan mufti perli tu...tq bro...aku ade bls e-mail ko...

pak tico...ye...sy bersabar sambil berusaha...

life...insyaallah...

don...terima kasih diatas ralat tu...aku dah tukau...tesalah taip da...aku cuba jek mana yg boleh...paras gula memang doc. gomen pantau...

alif...memang benar...kita hanya mampu berusaha dan berdoa...

tasik merah...insyaallah...tq

hans...betoi tu...dia la sesatu mak yg ade...

denanz...tq...aku pon sama gak...selamat hari raya maaf zahir batin...

makcik melayu...betul tu makcik...kalau nak diikutkan ramai lg diluar sana nasib tdk sebaik saya yg masih mempunyai mak dan abah...

kulat...betul tu...aku ade dngar gak ustaz ckp mcm tu...

BUAT SEMUA KEKAWAN BLOGGER AKU UCAPKAN TERIMA KASIH DIATAS SIKAP KEPERIHATINAN ANDA SEMUA....BERSEMPENA BULAN SYAWAL YG BAKAL MENJELMA AKU INGIN MENGUCAPKAN SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR DAN BATIN...MOGA ANDA SEMUA SELAMAT PERGI DAN KEMBALI WALAU DIMANA PUN ARAH TUJUAN ANDA NANTI...

kulatlapok said...

salam Bro;

blog ko tetap berada dibawah blogroll aku...!!!
'Selamat Hari Raya'

Mogen Ali Rico said...

Selamat Hari raya..Maaf Zahir dan Batin..

Ternyata..kau lebih lendir dari yang laen2..hikk hik..tabikk spring!!!

Unknown said...

man..alquran raja segala penawar..ayat2 syifa' elok kau amalkan utk kesihatan mak kau & utk kau anak beranak..
ni aku ada produk utk penyakit yg ramuan nya dijamin halal..namanya INTRA..drpd ramuan herba shj..tiada extract dr haiwan..elok utk diabetes,darah tinggi,buah pinggang dsb..nk tau lanjut contact aku..kau check di www.1intra.co.uk...
slmt ari raya aidilfitri..maaf zahir..batin kene mita maaf dgn freddy..kih3

Harimau-Menaip said...

Selamat Hari Raya Tuan. Hati-hati bila main mercun.

~ujicham~ said...

Semoga Tabah & Sabar.
Selamat Hari Raya.

azlishukri said...

selamat hari raya, maaf zahir batin.

poyotito said...

semoga mak lu cepat sembuh..

selamat hari raya.

Yana Ismail said...

alahai. byk2 bersabar ek bro?smoga mak dikurniakan kesihatan, sihat selalu. aminnnn..