Sep 16, 2008

AkU tAuLa BeRsEdeKah tU PaHaLanYa BeSaR....

dulu...aku selalu gak ikut mak meniaga nasi lemak kat taman melawati...mane reti malu, janji masyuk yang lain aku tolak tepi...

aku tau nak senang tu memang payah...mak yg ckp...kalau nak susah tu memang senang...tp selama aku ikut mak meniaga blum penah lg aku alami peristiwa pelik lg aneh berdepan pelanggan dr pelbagai kaum...namun begitu peristiwa yg dialami bang tam (bkn nama sebenar) amat2 mengujakan adrenalin aku utk merembes hingga ketahap maksimum...

katanya kejadian tu berlaku sewaktu dia berniaga air tebu di bazar ramadhan dulu...ptang tu keadaan seperti biasa, sibuk dengan aktiviti berjual beli...abg, kakak, pakcik, makcik masing2 sedang 'berburu' juadah utk berbuka...bangtam memang tak menang tangan melayan pelanggan, mane nak mesin tebu lg, mane nak bungkus lg...nasib katanya ade si jimi membantu...kalau tak maunya dia mati mengigau hari2...

katanya kalau time tu LHDN tengok dia punya sale gerenti hari2 d org dtg umah kutip payment...dlm pada dia sibuk melayan pelanggan tu, tiba2 tepacul sorang kutu didepannya...

''bang...mintak air tebu satu bungkus boleh???'' katanya...

''boleh...boleh...'' balas bang tam pantas...yelah hati kestemer kene jg...servis kene pantas katanya padaku...barulah bisness leh maju....

''siap...nah bang air tebunya...'' bang tam

''k...terima kasih..'' kata kutu tersebut sambil berlalu pergi...

''eh!! bang...mana duitnya? RM 2.00...takkan lupa kot??'' bang tam

''la...td kan sy MINTAK bungkus, bkn nak beli...'' dia membalas sambil menghilang dicelah org ramai....


ps: kalau korang apa tindakan sewajarnya...kalau aku gerenti aku dah aktifkan chidori tak pun hikmat pembahagi bayang berganda...lunyai aku kerjakan...ha ha ha

25 comments:

yoshz said...

Macam lahanat! hahaha!!
Kestemer camni perambat ngan penyapu.

Anonymous said...

emm kalau aku debik2 je budak 2

melayuangkat said...

Assalamualaikum Man,

Apa khabar?

Memang ada juga insan insan species macam ini. Kalau berdepan dengan orang ramai memang macam macam perangai kita akan jumpa.

Kenalan Mak Cik berniaga kueh raya bukan main riang sebab perniagaan setahun sekali dia memang menguntungkan.

Puan Rozi ceritakan pada Mak Cik bagaimana dia ke One Utama untuk hantar satu pesanan agak banyak kueh raya dan dibayar wang tunai dua ribu RM. Mereka pilih One Utama sebab pembeli kueh pun tinggal jauh jadi pilih lokasi tengah tengah.

Tapi malang, dia tiba tiba bertemu dengan seorang yang tidak dikenali dan bila ditegur dia terus terpaku tak boleh buat apa dan serahkan sahaja wang dua ribu RM tu kepadanya!!

Lepas setengah jam baru Puan Rozi sedar dia telah dipukau, walaupun duit dan titik peluh dia hangus begitu sahaja dia masih bersyukur kerana sekurang kurangnya mykad dia, credit card dan lesen memandu, orang tu tak kebas sama!

Jadi memang sah, di luar sana ada macam macam ragam manusia dan kita kenalah berhati hati.

WaAllahuAlam.

Anonymous said...

bro ini dia punya myspace
http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendid=270103328

azmi yusof said...

man..elok libas jer ngan batang tebu..tak pun gilis jer lengan ngan mesin tebu..bior rasa...

dzul said...

baling dengan mesin tebu.

l.i.f.e said...

alahhhh halalkan saja lah...2inggit je kan...lagipun bukan selalu ada orang mcm gitu
*padahal dlm hati nak suruh baling ngan parang yg potong & bersihkan tebu tu*

Anonymous said...

Salam sedara helang,

Spesies manusia mcm ni kene deal ngan kesabaran tahap 99 petala langit...

Silap2 hr bulan,makan ayor parit si polan tue...

Adeh,tapi memang lawak la bro....

Aku kisahkan mende ni kat fiancee aku, dok gelak sakan dia...

poyotito said...

santaukan aje

Wardrobe kita said...

mmg akan ada org yg akan mengambil kesempatan di atas kesempitan org lain..

Denanz ... said...

kalau setakat 2 inggit, takde hal la nak kira cam sedekah. tapi kalau 2 riban cam kwn mak cik, apehal. memang lahanat!

hanis said...

bila melihat kejadian tersebut cepat2 le baca niat di bawah....

"sahaja aku bersedekah kepada nya kerana Allah Taala..."

hehe~ bagi tujuan mendapat pahala & mengelakkan dari anda batal pose kerana mencarut tahap dewata raya... dan juga mengelakan dari pelakuan aksi2 sumbang.... hehe~

♥~ir@~♥ said...

manusia cam nih pun ada,,hehee

tasekM said...

nak kena sabit kastemer tu....

Unknown said...

betul apa brader tu cakap? hahahahahahaha

hans said...

haha3
kurang ajaq betul manusia tu...
lawak pun ada juga entry kali nih...
ahha3
macam2 ragam manusia

Unknown said...

kalu akuuu.. man...aku kan panggil budak tu, pastu akuuu suruh dia amik tebu dua batang dan masukkan tebu tu dlm mesin perah tebu...haaaa kn dia dh dpt ganti balik air tebu tu..kih3..ada hikmat suma tu..mana tau kau dh untung tp tk mau ingat org susah kot @ lupa nk kluar zakat perniaagaan walaupun kecil tp hak utk org miskin pon ada tu..

Don Balon said...

Dari sudut tata bahasa mamat tu betul..
dari sudut budi bahasa mamat tu samdol..

biskutrajin said...

yeahhh...rembat ngn penyapu...( tiru yoshz..hahah)

Fadh Rahman said...

klau aku laa kan...arwah dah brader tue...siap gali kubur ngan kapan dan talkin sekali...pakej lengkap tue...

Rahimin Idris said...

mak aih, bagusnya. kalau aku jadi tokey, dia datang mintak kerja aku bagi. gaji aku tak bagi la. dia nak minta kerja ke, bukan mintak gaji!

man_helang said...

yoshz...kalau aku dah aku perembat dah...ha ha

generasi...aku pun terasa nak wat cam tu gak...

makcik...alhamdulillah sy sihat...makcik pun harap2 begitu gak lah...kesian kwn makcik tu...kalau bab pukau memukau nih...memang tak reti sy nak ckp...memang setan org cam tu...

azmi...wah gile kijam saranan ko tu...ha ha ha

dzul...bln posa mana larat nak angkat mesin tebu tu... bertan2 beratnya tu...ha ha ha

life...kalau ye pun dia nak mintak ckp jek awal2...bkn takleh bg...nih siap bertrick2 plak...tu yg hangin tu...

master yoda...tulah kene bersabar kalau nak berniaga nih...mcm2 peel org kita akn jumpa...tunang ko apa kabar?? raya mana tahun nih??

poyo...tak sempat nak santau...dia pakai ilmu ghaib...kejap jek hilang...

qaseh...mungkin dia pun sesak time tu...cuma cara dia jek kurang asam sket...

denanz...memang tak kisah dua hengget...tp pangai tu jek cam lahanat...ha ha ha...

hanis...ye nanti aku suh abg tam hapal niat tu...utk kegunaan dimasa hadapan...

ira...ade, yg lg teruk pun ade gak...ha ha ha

tasek merah...kalau dia dtg sekali lg memang dah kene sabit dah...ha haha

kuih...memang betul pun...ha ha ha

hans...memang pelbagai ragam bro...yg baik tu baik...sampai duit belen pun tak nak...yg lahanat tu jd mcm nih la...ha ha ha

uxop...wei zakat pitrah aku lom penah fail lg tau...bang tam pun aku rasa cam gitu gak...zakat perniagaan aku tak pasti plak...mungkin kot...

don...ye tepat sekali ckp ko tu...

biskut...pasti lain kali aku sarankan bangtam follow saranan ko ngan yoshz...ha ha

akumasihdisini...niat tu dah ade...cuma tak terlaksana jek... ha ha ha

min...bagus gak tips ko tu...leh savebudget kompany...ko keje ade gaji tak???

Ayu Hasman said...

hahahaha...
tu ah len kali tanye camni..
"ye nak beli ape cik"

hahaha...sedekah je la :P

Ojie said...

hmmm kira sedekah je la..tp pelik kan mcm2 jenis org ada..

min bg tips bagus la..lps nih aku nk tanya dia..bang min, tpt ko ada keje kosong x? aku nk mintak gaji nih..hahaha

Anonymous said...

Raya kat Klang je la man...

Kat ane lagi kg aku klu bukan kat sini...

Tunang aku sihat...

Raya ketiga smpi le umah tunang aku...