Sep 4, 2008

TarAwiH Di MaSjiD 'A' DapAt DoSa?


kebiasaan org muda nakal seperti aku setiap kali menjelang ramadhan otak tak pikir lain, selain dr cuba mengelat...tak kiralah nak ngelat apapun...posa ke, bgn sahur ke, semayang tarawih ke...

waktu aku menyewa di shah alam dulu bermcm pe'el bdk2 aku lyn...yg tak posa tu lain cerita, tp yg tak reti malu tu satu hal lg...siap tayang2 peha ayam goreng kat member suh join xtvt songsang dema...ade plak yg posa mkn aje tp rokok tetap rokok...isy2...

pernah sekali terkeluar satu fatwa mengarut dr member aku ni bila aku ajak dia bertarawih...

aku: ''mat jom pi tarawih...''

mat: ''masjid mana ko nak pegi???''

aku: ''masjid depan tu la...dekat sket''

mat: ''ahhh...ko pegi lah, aku tak nak buat dosa semayang kat situ...''

aku: ''eh! ko jgn ngarut, ko join ajaran mana lak nih, sape kate semayang kat situ leh dpt dosa...???''

mat: ''yelah...sapa suh imam tu baca surah panjang2, aku mula la tak khusyuk...dan2 tu gak rasa nak mengata...kan ke jd dosa...baik aku g masjid hujung tu, kul 9.15 siap...balik leh layan cerekarama...''

aku: ''ish...btul gak tu...aku follow ko lah...''


ps: syaitan telah berjaya menghasut aku...korang sume jgn ikut tau...tp lan posa ade syaitan???

42 comments:

S.YanaZ said...

ManHelanggg,
Shah Alam belajar UiTM ke bro.???

Ojie said...

shah alam? seksyen bape? thn bila?
hahaha aku pantang je dgr shah alam nih..

poyotito said...

gua gayat juga kalu imam baca panjang2 ni. mula la gatal sana gatal sini. penyudah dia, abis 2 rakaat gua dah bersembang kat luar masjid. standby layan moreh

hanis said...

insaf lah kamu sebelum dilibas d akhirat kelak... lalala...

sparkystar said...

sabo je la yob..phale tu baca pjang2.hehehe

Fadh Rahman said...

aku nak komen dengan entri aku...jengok blog aku kalau nak tau komen aku...he he he

alif-mikail said...

bro man_helang..
urrrrrrp.. alhamdulillah..
sendawa angin le.. koi puasa laa.. laaaaaaa...

P/S- mesjid tempat koi pun biasa imam kampung je bawak terawih semalam jemput budak tahfidz.. uii.. panjang bacanya.. 23 pulak tu..

Nota : koi cukup 8 cabut le.. dem!

azmi yusof said...

man..betulla tu..bila dah panjang sangat macam macam pikir..yelah...kita bukannya paham apa yang dibaca..pak pak imam dan pak tahfidz takpala diorang paham..dapat pahala plaktu sebab paham..tapi yang heran pakcik2 steady jer...yang muda macam kita jer yang banyak lak songeh dia..heheheh...

dzul said...

hahaha..teringat masa tarawikh kat asrama dulu..bila time ustaz bakri imam..ramai yg mengeluh..bila time cikgu sabri..ramai yg suka..hah ni semua kes mcm entri kau ni la..takleh nk salahkn jemaah gk..pendapat memasing..

org muda2 mmg kuat mengeluh sbb rasa hidup lama lg..
org tua tahan pulak lelama..20 rakaat lg..

*sekadar pendapat dr pencerapan sendiri*

KARKADEWA said...

kalau diamati secare mendalam, ade btol jgk ckp mbr lu tu...
tapi care die ckp mcm da biase kene sebat je...
klu da biase sng la die dlm kubo nanti...
nnggeeee....

Anonymous said...

Salam sedara helang,

Aik,ini mcm kisah zaman aku bebdk lagi,masih berhingus...

Nak gi solat terwaih,cari yang paling express dan cepat siap...

Aduhai....

Bile den dah berakal sket,lama sket takpe la....

Sedara zulkarnain,

Hehehehe,menusuk usus la komen sedara...HEHEHE...

Anonymous said...

bro cikgu aku cakap...
sebenarnya waktu bulan ramadan mmg xde syaitan tapi kalau ade pun kita sendiri syaitan.

kulatlapok said...

salam man....

ko ni suka flasback... teringat lak aku masa bebudak dulu, rasanya kita semua macam ada cerita yang sama...nostalgia.!!

man_helang said...

GTR...UiTM la mana lg...U yg rajin berdemo tu...

GTO...aku duk sana dr tahun '98 sampai la '04, lapan blas kali repeat paper, lulus atas dasar kasihan yg teramat oleh lecturer...duk merata, seksyen 7, 9, 16, 1, dan akhir sekali 18...kat giant tu...pesai ko duk sana ke???

poyotito's...kat tempat aku moreh air teh O jek...so aku cabut blk layan CSI la...

hanis...ye ye..lepas bca komen ko aku dah insap dah...

sparkystar...memang pahala, aku jek yg ngengada...

man_helang said...

akumasihdisini...aku dak baca entri ko n komen dahpun...kita kadangkala mengalami peristiwa yg sama...

aliff...surau kat umah aku skang dah mula imam tahfiznya memendekkan bacaan, memandangkan lps 8 tinggal imam ngan bilal jek kat blakang...ish..ish..

azmi...pakcik2 tua memang hebat imannya, kita yg muda nih iman senipis kilit bawang...tu pasai banyak songeh...

SBDD...org muda pun ramai yg 'pergi' dulu dr org tua gak...so takde bezanya...aku jek yg kekadang ikut sgt hawa nafsu...sume nak cepat...

man_helang said...

karkadewa...aku takpasti plak dia biasa kene sebat ke idak...jgn kata dia ngan aku2 pun sekali kene sebat kat 'sana'...

master yoda...ko kisah masih bebudak hingusan lg...aku nih dah besar panjang tak berubah gak cara hidup...asyik nak senang jek...

generasi...ye betul ckp cikgu ko tu, kita sendiri yg menjadi syaitan akibat terlalu kerap berdamping dgnnya...dlm 11 bln yg lepas...

kulatlapok...aku nak tulis kisah masa depan aku tak tahu...so aku tulislah nostalgia lama, moga boleh dijadikan pedoman kita semua...

Don Balon said...

Man,
Pendek sngat pun letih jugek wei..
Sepanjang hidup koi ada satu surau di kawasan sg besi yang paling speed penah koi pegi..cukup dua malam koi lari pegi tempat lain.. baru 3 ayat Fatihah kita baca imam dah nak bangun iktidal dah..
Moralnya..
layan je la kalau slow pun.. hehe

Don Balon said...

Cheh D-zul..
Ustaz bakri masa tu koi dgn Din gelor Bas Leng Huat..hehe
Cikgu Sabri bas ekspres.

Rahimin Idris said...

aku pun tak minat imam baca panjang. sudah2 nya dah dekat 10 tahun aku tak terawikh. serius ni.

l.i.f.e said...

hishhhh...orang pegi terawih carik pahala, kita tak dapat apa. asal imam baca panjang n rakaat lebih je mula lah masing2 mengomel n gerak...
:-<

tasekM said...

hahaha... mau pukul 11 baru siap terawih tu... he he.

lawatan balas.

Yana Ismail said...

alaahai..solat biar ikhlas:)

Wardrobe kita said...

smalam aku g terawih kat masjid depan umah aku..macam solat kat pdg bola..riuh rendah budak main kejar2..aku rasa aku dapat dosa gak terawih kat masjid tu..hati panas jea..

Anonymous said...

Lama sket bg aku = 8 rakaat jugak

Hahahaha...

Cuma kat sini ade tazkirah selang 4 rakaat...

Tazkirah dlm 5 minit...

man_helang said...

don...jgn melampau expressnya...kalau nak baca fatihah pun tak dan, tu bkn express tu bullet train...ha ha

min...ko semayang sendiri kat umah...aku tau...

life...tulah pasal...jahat gile daging merah dlm bdn nih...ish...

tasik...aku penah sampai kul doblas baru siap...tobat tak mai dah...

puteri...nak terbit keikhlasan pepalih payah tu...

qaseh...ko sound jek parent d org...takpun ko tanam d org hidup2...ko kan suke tanam org..hu hu

master yoda...lapan rakaat pun kekadang dkat kul 11 baru abis ooo...

Anonymous said...

emm bro aku sembayang 10sujud pas2 terus balik lagi power

Ki Kiey said...

aku pn mcm 2 gak.

imam bace pjg2,
aku yg khusyuk dari awal..,,

mula berangan..

bila la nk sujud ni:]

Anonymous said...

Mak ai...

Udah jadi mcm solat terawih kat UIA plak asenye...

8 rakaat,smpi okl 10 setgh...

Alih2,solat kat bilik ngan bebdk bilik...

Nostalgia di kala ku bergelar mahasiswa...

hans said...

haha3...
aku pun suka masjid yg imam baca pendek2..
hehe3

man_helang said...

generasi...aku pon sama gak nagn ko kekadang...

kikey...tulah pasai...susah nak kusyuk...kene plak setahun sekali jek g cam aku nih...

master yoda...aku ade gak pk nak jemaah kat bilik ngan bebudak...tp haram sorangpun tak tau nak baca ayt selinagan tarawih tu...

hans...bkn ko sorang jek...aku pun sama...

yoshz said...

haha. aku setuju. baca panjang buat hati panas ajer. weh, kata nak kopi entri aku? hahaha.

ijan said...

imam bc pjg2, pas abis 2 rakaat aku wat2 terkentut, pastu trus blk. hihi...

man_helang said...

yoshz...selepas mendapat khidmat nasihat dr bro rahimin, aku batalkan niat aku nak kopy paste entri ko...nanti ko sman aku tak pepasal jek..ha ha

sultan...tektik baru tu...aku lum pnah try lg...

biskutrajin said...

eheheh...belum try masjid shah alam 2 lagi..heheh...btw slamt knal

♥~ir@~♥ said...

mudanya ko terpengaruh hasutan setan,,,ekekek

azmi yusof said...

man..cadangan cerita terawih ni ditutup..bukak cerita baru plak..heheehhehe..

man_helang said...

biskut rajin...time aku student dlu aku dahtry kat situ dah...bleh than gak la...ko nak lg hebat g UIA la...ha ha ha

ira...setan tak kelihatan...tu pasai dia amat mudah menghasut...

azmie...yelah2 aku terima cadangan ko nih...tp aku kebutuhan ide la...esk last day kat ipoh...otk jadi kosong...

azmi yusof said...

tq man..eh pokok senduduk dngan kemunting lain lain la..salah taip tu..

Unknown said...

ahahahahaha

dulu aku layan 8 rakaat je, pastu surau aku taun ni layan 20 plakkkk.

memula mcm malas jeee

tp sekali dah layan syok wooooooooo

pastu moreh plakkkkk...layannnn

Anonymous said...

Sedara sultan,

Taktik ko ni penah aku wat tapi ade sket kelainan la...

Ni mase aku kecik2 dulu..

Aku pure2 skit prut,kunun mkn telebih la mase pose,ckp ngan pak aku nak blik awal...

Pak aku kasi tapi siap geleng kepala,mesti dia terpikir

"Ade je taktik bdk ni nk larikan diri dr terawih"

Harimau-Menaip said...

Ni den komen bagi entri kamu yang paling atas.

Bro., kamu pasti berjaya di tempat baru dan jangan digusar tentang perubahan. Perubahan itu serimgkali membahagiakan. Percayalah.

Anonymous said...

setahu aku la.. aku solat terawih full je memanjang. hahaha. 20 rakaat + 3 witir (dgn bangga dan riaknya). >:-> evil