Oct 13, 2008

BkN ReZeKi NaMaNya SeLaGi iA bLm MeNeRjAH PeRuT MeLaLui SaLuRaN TeKaK dAn UsUs...

''ade seko anak tupa, atas dule mokteeeee....tujuh eko benghok lapo jale canghi makeeee....'' (nada ringtone aku daaa....)

''hello mie...ade pe keheee??''

''man...aku ade projek nak ko hendle nih...area kl jek, aku bayar kau ikut gj ko skang...lg pun aku ade perancangan masa panjang nih...''

''waaa....menarik nampaknya, aku pun memang tgh carik peluang keje kat sana, snang sket dkat ngan family...perancangan pebende tu???''

''aku ingat nak guna cert. ko, kita bukak komp. baru tahun dpan, pkk kelas D...skang nih banyak peluang, tander banyak masuk nih...aku sorang tak terlayan...''

''erm...kalau ko yakin aku follow jek...bila ko nak aku berenti???''

''aku ingat tgh bulan 9 ko dah boleh hendle pojek tu...skang aku tgk baru siap foundation...''

''kalau mcm tu...skang gak lah aku kene bg notis...aku kene submit 1 bln notis...ok lah pepehal ko inform aku lah...''tuuuuuttttttt (letak gagang, bkn mencarut...)

XXXXXXXXXXXXXXXXX(seminggu lepas tengah bln 9)

''syg...mie ade call tak??? bila nak start keje??? dah seminggu dah nih???''

''lum lg...entah la si mie nih, takkan dia main2 plak kot??? takkan suh sesaja syg berenti pastu tak jadi plak...langsung takde kabar berita..''

''pak ade sms pak....pak ade sms pak...tolong dibaca pak...'' (sms tone daaa...)

''maaf dipinta................................dr. mie''


ps: menggelabah beruk aku carik keje baru, mana taknya seminggu lbih aku duk releks kat umah...aku ingat jd la job ofer member aku tu...alih2 bila aku nak masuk ade plak yg potong line...ha ha ha....alhamdulillah berkat bulan puasa, kemurahan rezeki dr Allah SWT, dan usaha yg bersungguh...setelah 1 bln aku berjaya mencari job baru...kalau tak maunya tak berasap dapur aku bln nih...anak aku kene catuan susu lah nampaknya...sebab tulah kalau dah bkn rezeki, dpan mulut pun bleh terlepas...tp aku yakin setiap yg berlaku ade hikmah disebaliknya...buat mie...ko jgn risau DSAI pun dah berapa kali terlepas dia punya target, kita hanya merancang Allah yg menentukan segalanya...aku harap apa yg ko rancangkan akan ko usahakan dilain masa...aku tetap optimistik akannya...

26 comments:

Rahimin Idris said...

jangan berhenti berusaha beb! aih, aku bulan sebelas nak rehat la. nak tulis novel kanak2!

hahaha

Ojie said...

rezeki ada di mana2 insyaAllah jika mencari kan?

Fadh Rahman said...

bak kata orang2 tua...kalau dengar guruh di langit...air di tempayan dicurah jangan...yang dikejar tak dapat yang dikendong habis berciciran...omputih plak kata...don't count your chicken before it hatched...apa pun teruskan usaha...jangan cepat mengalah...tapi kan... tengah bulan 11 sampai tahun depan...aku cuti sebulan lebih...gaji tetap jalan...bos tak marah pun...he he he

hanis said...

sabar.... sabar... sabariahhhhhhhhhh

biskutrajin said...

aisehman...kalo aku tau ko relax je sminggu ritu...aku kasik keje2 aku yg betimbun 2..heheheh

Wardrobe kita said...

Aku nyanyi balik lagu ringtone ko tu...

"Ado seko anok tupa,atah jula moktee....kudung eko,perut lapa...jale caghi make......"

emm...baru betul..

wei,projek banyak skang ni..cuma sbb harga naik mendadak banyak contractor x sanggup nk buat keje..masuk tender harga rendah,skali da dapat contract mula la x nk buat pulak keje..tu la pasai..

dzul said...

man, rezeki ada kat mana2 bumi tuhan ni..tinggal nak usaha je..

syabas utk ko sebab tak menggelabah marah2 kat kwn kontraktor kau tu..projek banyak skang ni..biasalah kerja macam kita..seumpama nomad yg berhijrah dari satu site ke site yg lain..aku faham tu..

azmi yusof said...
This comment has been removed by the author.
azmi yusof said...

nasib baik sayap tak patah dua dua man..at least ko masih leh terbang..patutla lama dok dalam sarang..rupanya ada problem...apapun semoga ko berjayalah man dalam keje ko..

melayuangkat said...

Assalamualaikum Man,

Sekarang ini Man, kamu kena berhati hati dengan APA APA pun offer nak buat business sebab banyak sangat Mak Cik dengar cerita cerita macam cerita kamu ini juga.

Walaubagaimana pun, rezeki kita ditangan tuhan. Adalah hikmahnya jika kita tidak dapat 'rezeki' yang kita harapkan itu. Hanya Allah swt yang tahu.

Miss Jaz said...

salam man..sabo ye..semua telah ditentukan olehNyer..tapi kita kena usaha untuk memperbaiki diri tul tak?berhijrah kepada sesuatu yang lebih baik...kira u dah berusaha kearah itukan?tapi nasib tak menyebelahi waktu tu...Allah saja tak bagi kita sesuatu tu,sebab dia nak bagi yang lebih baik dan sesuai untuk kita!! go man!!

poyotito said...

ini macam baru true beb!
rezeki ada kat mana2.
yang penting usaha.

bagus juga la mie tu kan?
kalu org lain maunya sedap terus.

poyotito said...

eh!bukan sedap.
senyap.

Unknown said...

dh mmg bukan rezeki kau man..apa2 pun dh kaya nnti jgn lupa kami kt sini..adik kau & lipan ketawa kena rompak kt jeniang ni..teruk gak kepala dia 8 jahit apa..kesian dia ..baru smpai dh keno..skang dia ada kl, cari kau kot nk lps rinduuu..

Don Balon said...

sabare wak..
alon-alon cari rejeki..
Tawakkal Insya-Allah ketemu..
Rezeki di tangan Allah bukan di tangan Amerika (koi petik balik kater2 koi petang tadi di kedai Beranang Tomyam bila istri koi menyentuh hal sawit dan getah yang jatus merudum ekoran kejatuhan ekonomi Americanos Locos..)

Anonymous said...

sesuatu yang terjadi tu ada "HIKMAH" disebaliknya.........

Denanz ... said...

iye la. makanang dah masuk dalang mulut pong, kekadang tekeluor balik smola.

l.i.f.e said...

insyaAllah ada rezeki di tempat lain yang digantikan tu...kita sebagai hambaNya hanya berserah dan redha saja. tapi jangan lupa berusaha juga lah ye

Anonymous said...

Salam sedara helang,

Man,kalau gagal sekali,usaha lagi pki cara B plak...

Gagal lagi,usaha lagi,pki cara C plak...

Gitu la smpi la cara Z...

Dah sampai cara Z,aku pon tak tau la nak ckp ape...

Setiap kesusahan terselit kesenangan...

Setiap kepahitan terselit kemanisan...

Setiap kedukaan terselit kegembiraan...

Jgn lupe tu...

P/S: Aku pon kekdg berbunga juge..Keh keh keh

mrblind said...

sabar bro..rezeki tuhan ada kat maner2..cuma usaha je kasi up..

btw: jom exchange link

tasekM said...

ish... nak tersedak aku... :)





rezeki kau mmg murah. rezeki anak org kata yek...

fadzil hafiz said...

gua salute la semangat lu brader!!

lu ni memang jenis yg penyabar la...

hans said...

fuh
alhamdulillah dapat balik keje
gila tul ko bro
haha3
nasib2 anak ko xkena catuan susu
kimsalam dkt anak ekk

Unknown said...

Weeeeiiiii..bngun!!!!BANGUN!!!!!!...craps la kau ni man..bila kau nk menulis balik ni...

man_helang said...

min...wei ko tulis novel kelakar la...cam ujang tu...

ojie...rezeki tuhan yg tentukan...insyaallah kalau berusaha ade...

akumsih...wei...ko tu koje gomen bang....annual leave pun 24 hari setahun...2 kalu akupunya leave tu...

hanis...ye aku sabarlah nih...

biskut...akupun ade tepikir nak kontek ko ari tu...nak mintak jadi tukang sapu kat opis ko...

qaseh...chet...dan lg hapal lagu tu...ha ha ha

dzul...aku tak suka marah2 org tak tentu pasal...lg pun dia memang aku dah kenal lama...memang aku percaya dkat dia...tak de rezeki kan...

azmi...kalau dua2 panak aku akn bertongkat paruh...huh...falsafah beb...

man_helang said...

makcik...sekarang sy akan lebih beringat...bkn apa sy bkn bujang lg...thanks...

mis jazz...insyaallah...aku akn terus berusaha...terima kasih diatas sokongan anda...

poyo...true2...dia aku kenal lama dah...

uxop...nak kayo kobondo eh...wei pendek g singaporelah ari tu...abg lipan dia sponsor treatment kat sana...ha ha ha

don...betul tu...rezeki tuhan yg tentukan, bkn amarika...

anon 12:23...memang benar kenyataan anda...

denanz...itu kira termuntahla tu bro...ha ha ha

life...insyaallah aku berusaha...thanks...

master yoda...ko bkn bunga sket...dah berkoyan2 bunganya aku tgk...kah kah

mrblind...betul tu...jom2...

tasekmerah...sapa la yg sebut nama ko tu...alhamdulillah setakat nih bleh dikatakan murah lg...

padelkopak...ko kalau masuk line construction msti kene banyak besabar...sebab dlm construction lg banyak bende yg leh mencabar kesabaran berlaku...

hans...aku hampir2 nak lancarkan tabung anak helang dah ari tu...ha ha ha

uxop lg...alah ko pun sama...dah besawang dah blog ko tu aku tgk...