Jan 8, 2009

ThE ArT Of WaR...


lama betul aku tak menyinggah ke sungai yg berdekatan 'banglo' mewah abah aku...masa tak mengizinkan...dulu2 waktu sekolah, asal lepas xtvt koko blah pg, mesti aku ngan rakan singgah, dah jd 'port' wajib kami berempat...terjun tiruk, kuak lentang, berenang katak sume kami terer, cuma lompat papan berajal ngan renang berirama jek kami lum cuba lg...tupun sebab tak lalu nak mandi pakai sepender je...

sekarang suasana amat banyak berubah, dulu dikiri kanan sungai penuh dgn semak lalang tinggi2, sampai acup kami yg waktu tu di tingkatan satu, cuma semenjak kerajaan negeri selangor mewartakan tempat ni sebagai kawasan rekriasi barulah ianya dijaga rapi, dan yg masih kekal seperti dulu hanyalah sebatang pokok yg tumbuh betul2 di tepi gigi air, dahannya condong kearah sungai, menjadikan ianya tempat paling strategik untuk kami bergayut dan melompat ke dalam air....

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

''wei..mat cepat la terjun...pehal ko tecangak2 atas pokok tu, 'turn' aku plak la...aku dah tak saba nak wat 'sumersop' beganda ni...!!'' aku yg dr td menunggu kat bawah pokok mula panas hati melihat mat terhegeh2 melompat, nak kata takut, td bukan main beria2 dia menggebang...

''entahnya...dah macam siamang plak aku tengok...'' sampuk si din dr dlm sungai betul2 di bawah dahan tempat mat bertenggek...

''ha...ha...ha...'' bederai tawa hapis, menampakkan barisan gigi depannya yg rongak, cuma si anip saja yg membisu, takut kalau2 banyak bunyik si mat rendam kepala dia dlm air....badannya yg kepeng seringkali menjadi mangsa buli...gigi kami mula bergetap2, tanda2 awal kesejukan mula mengusai diri...air sungai seperti selalu memang sentiasa jernih dan dingin, menampakkan dasar sungai dan ikan2 yg 'berkeliaran'...

bedebus....!!! bunyi kocakan air hasil terjunan mat yg memegang kedua2 lututnya kedada...saja nak kasi air berkocak kuat...''syyyy...'' mat meletakkan jarinya ke mulut sejurus timbul ke permukaan air...dia terus bergerak kedaratan sambil melambaikan tangan kearah aku dan lain2 supaya mengikutinya...

aku dan din endah tak endah dgn lambaian mat, bg kami tdk perlu melayani pe'el mat yg kadangkala sentul, cuma si hapis dan anip saja yg beria mengikutnya ke tebing...

''wei!!!'' pekik mat separa menjerit dekat kami berdua sambil membuatkan riak muka yg serius...''cepat la''...sambung dia kemudian...ini membuatkan si din dan aku terkocoh2 meranduk sungai mendekatinya...

''hah!! kenapa???''...aku meninggikan suara bertanya.....

''syyyy!!! slow2 la skit mangkuk, nanti dia org dengar la...'' jawab mat sambil menumbuk bahu aku...

''aku nampak............jeng...jeng...jeng...(bersambung la plak...)

23 comments:

Unknown said...

oh, ini koje ko masa sekolah dulu ye!

mrblind said...

apa ni main sambung-sambung..cilakak lu..dah la lama lu hilang..

alif-mikail said...

wah! memang the art of war - Sun Tzu sungguh!

kira koi gentar la aok main sambung2 ni? ha ha ha?

mana hilang? bertapa ke?

azmi yusof said...

man..
lama giler aku dok tunggu ko punya posting nih..rindu pun ada..hahahaha..

eiza in the house.. said...

hai..salam kenal

hai nice story..seronok baca..eiza link yer..me kaceh :)

dzul said...

bila dah kuar dia main sambung-sambung pulak..

sat g kalau sebulan baru nak update, ramai la yg sambung merusuh sat g..

melayuangkat said...

Assalamualaikum Man,

Apa khabar?

Fatin Humairah sihat? Dah pandai apa sekarang?

Man, kita semua ada kenangan manis masing masing. Zaman muda masing masing. Kenangan yang mengusik jiwa.

Tapi sekarang jiwa kita terusik dengan sesuatu yang jauh dari kita. Penderitaan di Gaza. Kita sedih saudara kita di sana sedang dibunuh dengan kita semua 'melihat' sahaja.

Inilah akibat jika kita kerdil kerana tidak bersatu.

WaAllahuAlam.

Fadh Rahman said...

sambung menyambung laa plak...nie bulan berapa lu nak sambung nie...

Ojie said...

pandai ko tulis citer nih man..ada bakat buat cerpen nih :-)

kulatlapok said...

salam Bro;

Manyyakkk nama lu tatak mali..ahh
Lu punya lekat gua punya link sulah lamma dok manyyakk keras..talak gerak maaa...

tasekM said...

bersambung ni yg aku rasa nk dapat kencing manis nih.... ;p

BudAk hijAu said...

'sumersop' beganda??

terbaik!!!

hahahhaa...

Miss Jaz said...

man..windoo woo..ke mana menghilang..tetiba muncul ngan citer yg bersambung..ni nak marah nie.he..he.. gurau jer..

ijan said...

aku kecik2 dl punye la byk kali mandi sungai tp sampe skrg berenang x reti2...

aik... bile ko nk sambung ni...

Rahimin Idris said...

ah, dah la lama tak nulis. sambung2 plak tu. den ghembat gak ekau ni kang jangg!!!!

hans said...

sambung la plak...
adoi...
rejam juga batu kang...
aku tgh layan baca kut...
hahaha

fadzil hafiz said...

ni mesti kes skodeng ni kan??gua tau la...

teddi said...

adoi bersambung pulak
nie berapa lama nak kena tunggu nie

Anem Arnamee said...

Salam ziarah.

ngah bce.tbe2 sambung pula..eheh.

=)

Unknown said...

crabbb....ape hal brsambung lak.wat saspen-sion Kayaba ja..terjun tiruk dh kene haram sbb ada chikugunya..

Anonymous said...

uxop..kayaba ka?
bukan tokiko?ahaha..

Anonymous said...

Salam bro...

Aiseh....Lama tak posting....

Skali posting,ade to be continued plak....Aiseh...

Amacam life bro?

man_helang said...

zalisa...ala curik2 mandi sungai jek kak...bkn kes polis pon...hu hu hu

org bute...gua takde time la nak story kasik abis...aku sibuk mempertapakan diri skang nih...

alif...ko tak gentar ke??? aku bertapa lah...mcm lintah tapa tu...

azmi...aku bz aaa...tak dan nak on line...nih pun curik2 masa time balik...

eiza...t.q...aku pun link ko gak nanti...

dzul...ko jgb gitu bro...aku btul sibuk...paklah nak berenti dia mentak aku wat final akaun utk dia da...hu hu hu

makcik...msg makcik sy baca dgn penuh keinsafan...kita sama2 berdoa utk pejuang2 disana...insyaallah...

fadh...aku dah sambung dah...hah komen la copek sket...

ojie...cerpen tu 300 patah perkataan jek ke?? aku anto kat kolah kasik edit bleh???

kulat...aku hampir nak jadi saudara kembar ko da...hampir2 berkulat gak blog aku nih...ha ha ha

tasik...ko g wat terapi la...kencing manis bahaya wooo...

bdk hijau...aku dulu memang hebat...jgn kata berganda...triple pon bleh...

miss jaz...aku bz da...nak m,elawat blog2 memberpun tak dan...

sultan...komandi pakai pelampung bila nak pandai...aku sambung dah...

min...ala lilek la bro...aku kekeringan ide siottt....

hans...aku takde ide sebenarnya nak kasik ending...tu pasal aku kasik sambung...hu hu

padel...lu memang kaki skodeng sejati...tau jek gerak tari seorang pengskodeng...ha ha ha

teddi...dah sambung dah...

arname...t.q...sambung la baru kaw sket...

uxop...lu bleh la cite...keje deley 18 bulan...akunya ahead setahun ko tau tak...ha ha ha

lipan...wei nak borak ngan uxop g kontek dia la...pohal menyibuk dlm blog aku nih....tiu na seng...

master yoda...hidup aku skang amat komplicated sekali...huh...mcm avril lavigne plak...ko amacam...ade baby lum....