Jan 21, 2009

ThE ArT Of WaR (ThE EnD)

''aku nampak............jeng...jeng...jeng...(sedutan episod 1)

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

''aku nampak budak senior dlm semak depan tu'' mat bercakap separa berbisik, deruan sungai membuatkan aku hampir2 tak mendengarnya...

''tu pun nak kecoh ke??? bodoh!!! kat sekolahpun leh tengok, apela ko nih jakun sgt...'' jawab si din dgn nada yg kecewa...

''entahnya...lainla ko nampak rimau ke, otomen ke, baru la kagum aku dengar...'' aku menambah...

hapis membisu...si anip mcm yg dijangkakan hanya terangguk2...mulut terlopong mendengar mat bercakap...sah mereka berdua memang biul....apa kejadahnya tgk senior pon leh tekejut beruk...

''wei bongok!!! aku cakap tak abis lg ko dah potong nape??? si mat mula menyeringai...''aku nampak bdk senior, 4 lelaki dan seorang pompuan dlm semak tu...'' si mat menambah dgn nada yg semakin serius...

aku ngan din mula memberikan perhatian, ayt 'pompuan' yg diungkapkan seolah2 mempunyai tarikan magnet yg menarik minat kami utk mendengar lebih lanjut...

''d org wat pe kat dlm tu???'' din mula memberikan tumpuan....

''main masak2 kot!!!'' anip menjawab sepontan...

aku dgn pantas menutup mulut, menahan gelak, takut2 kalau di dengar oleh 'unsub', din dan hapis dah berguling2 di tanah...

''klekuk!!''...anip menerima habuannya...

bila tawa kembali reda, mat mengambil ranting kayu dan melakar sesuatu di tanah, bersungguh benar, langsung tak menoleh...kami berempat hanya memerhati dgn sabar...

''k...kita skang kat sini...'', mat memulakan taklimat...

''musuh berada lebih kurang 30m di depan...dr pengamatan aku, mereka hanya berlima dan nampak agak leka...ini merupakan kelebihan buat kita...'' jelas mat sambil menunjuk kearah lakaran di ditanah, terdapat juga batu2 kecil yg mewakili kedudukan kami dan musuh yg dimaksudkan...

''apa kita nak buat???'' din bertanya lanjut, terdapat riak2 cuak dimuka...anip aku lihat dah menggigil, samaada kesejukan atau ketakutan tak pula aku tanya, nak lari sah2 mat tak bg...

''kita terjah!!!'' ringkas dan tegas mat menjawab...

''kau belah kiri aku, man kau pulak blah kanan...pastikan jarak antara kita hanya 3m, kalau ade apa2 berlaku senang utk kita berkomunikasi...anip!! kau plak 'follow' dr belakang...tp ingat suma, kita bergerak sesenyap yg mungkin...kita akan ''ambush'' dr arah sana...'' terang mat sambil menunjuk kearah semak lalang di hujung denai tempat kami berkumpul...

''hapis...aku tugaskan ko 'cover line'...'' usha kalau2 ade yg tak kene...'' mat memberi arahan tambahan...hapis menghela nafas lega, terselamat dr misi merbahaya....

aku dan din mula berpeluh dingin, kedamaian dr deruan air dan kicauan burung langsung tak meredakan keresahan, anip dah pucat, tp digagahkan jugak melangkah...cuma mat yg aku lihat tenang dan bersahaja...

''kita mula sekarang...tp ingat, apa2 berlaku kita kumpul kat umah man...'' mat berbisik sambil melangkah masuk kedlm semak, diikuti aku dan din...anip takut2 mengikut dibelakang...pakaian yg basah menyukarkan pergerakan...mat menguak lalang dan berjalan dgn penuh teliti, matanya ditumpukan kedepan, senyap...langsung tak berbunyi....aku 'focus' kan diri, 'musuh...' langsung tak kelihatan...miang dan pedih dr hirisan daun lalang aku buat tak endah...mata hapis meliar melihat kiri dan kanan...

''caboootttt!!!'' dgn tiba2 mat bertempik kuat, aku tergamam...din aku tgk melompat sedikit akibat terkejut, aku terus menoleh kebelakang dan memulakan larian...dlm kekecohan, aku menolak dan memijak anip demi menyelamatkan diri...org lain aku tak ambil peduli...

punyalah kecut perut, aku terketar2 lutut sewaktu berlari...macam nak terkincit dlm seluar rasanya...anip yg jauh tertinggal dibelakang dah mcm histeria...berlari sambil menjerit2...hapis dan din yg merupakan jaguh pecut rumah hijau langsung tak kelihatan...mcm lipas kudung mereka lari...

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

''KAH...KAH...KAH...'' mat tergelak sampai meleleh air mata bila tiba di rumah aku, tawanya makin kuat bilamana melihat bdn anip lebam dan calar balar bahana duri dan daun lalang, tu blum kira aku pijak lg...dia org yg terakhir sampai, berjalan dgn penuh sopan seolah tiada apa yg berlaku....

''td mana ade apa sebenarnya...aku saja je gempak korang, puas ati aku, pasal korang gelak sakan aku kene berdiri atas meje 'time' kelas cikgu zai smlm...'' jelas mat bila tawanya dah surut...itupun lpas aku puas paksa dia 'story' apa yg berlaku sebenarnya...

MAT...KO LAH KWN AKU PALING LAHANAT SEKALI...KO TAU TAK????

nota kecil 1: kalaulah tok dalik ngan bok miah ade time tu, msti aku upah kasik santau si mat

16 comments:

man_helang said...

aku dah mcm nak bersara dr arena pemblogkan lah rasanya...bz bwk ke tahun dpan pun takleh reda aku ingat...

dzul said...

cbuk tul kau sejak masuk kompeni baru..bagus la..aku pn cbuk gk..kekadang bukan disebabkan bz sampai x sempat menulis tp bz boleh sebabkan mood menulis hilang..biasala..

alif-mikail said...

weh! jangan berhenti la bro!...

betui3 koi setuju.. ajak je tok dalik dan bok miah .. ahhahaa

Ojie said...

penyakit tak mengupdate nih dh berjangkit kt aku pulak..

ijan said...

haha... aku ingat ada la aktiviti xde sivik dlm semak tu. sunatkan je mat tu utk kali kedua...

mrblind said...

gua pun boleh kalau nak suruh hantar santau..ada dua tiga ekor gua bela ni..

Unknown said...

he, elle... dio dah tokono, dio konokan orang lain pulak!


erk, jgn berhenti menulis, dapat juga akak tumpang semangkuk dan bermangkuk2 setelah jadi RM :D

Fadh Rahman said...

ceh buang karan jer si mat tue...ala bro, klau lu tension2 bleh gak lu layan blog...kalau berenti terus, lagi tension...update blog bukan bleh dapat duit tue...kita berblog atas kemahuan diri sendiri...ada masa kita update...

azmi yusof said...

man..ko ni memang betul2 patah sayap ker??lama betul tak terbang..

fadzil hafiz said...

memang lahanat betul member lu tu..!!

~gua pon hangen nih...

Unknown said...

man..lebih baik kau bersara dr aktiviti mengendap kau drpd bebblog..kih3..len kali kalu nk wat citer gini kau attach sekali 3gp tu weiii..baru saspen-ded

Anonymous said...

salam man...

ase2 nak berblog lagi, smbung la ye...

aku masih dlm aura berdua lagi ngan org umah...

keh keh keh...

tgu la sket mase, ade rezeki leh la bertiga plak...

Harimau-Menaip said...

Alaa...orang lain pun sibuk gak bro.

Tak de pun stop blogging..

Banyak projek ke? Hulurlah sikit..hehehe..

hans said...

hahahha....
memang menakutkan bila suruh LARI tu kan....
tahu2

rose emely said...

sadis sungguh mangsa keadaan...

Fadh Rahman said...

bro...amik award kat blog aku.