Sep 2, 2009

KenAnGaN RaMaDhaN...

''wei...yang kau nih monyok jek napa??'' din menyapa sambil menepuk bahu aku...aku tengok muka dia ceria betul...langsung takde tanda2 keletihan...hari ni masuk hari ke-5 kami berpuasa di bulan ramadhan...

''aku lupa sahur la pagi td...puas dah mak aku kejut, tp aku tak bangun gak...alih2 dah azan subuh baru aku tejaga...'' aku menjawab dgn nada malas...

''laaa...dah tu...pegi la sahur cepat...sempat lg nih!!!'' dgn muka serius din menyuruh aku bersahur...

''hah!!! kau biar betul din...ni dah pukul 7 setengah dah...mane leh sahur lg...gileee'' malas aku nak layan pe'el gila din...tah kitab mana dia baca pun aku tak tahu...

''kau tulah...bodoh, sombong plak tu...mak anta sekolah agama, tp kau main2 dlm kelas...pastu tak dengar apa yg ustaz cakap...'' din mula serius, mungkin tersinggung dgn kata2 aku td...

''kau tak ingat apa yg ustaz razak ajar minggu lpas???'' din bertanya...

aku hanya menggelengkan kepala...dahi mula berkerut, cuba2 mengingati apa yg diajarkan ustaz tempoh hari...ternyata 'hard drive' aku lupa nak 'save'...satupun tak masuk kepala...

''huh!!! cuba kau bukak kitab ulum fiqah...bab puasa2 wajib...kan dia cakap kat dalam tu, kita kene berpuasa dari terbit matahari hingga terbenamnya matahari...'' jelas din dgn panjang lebar, jari telunjuknya turut ditegakkan, sebijik macam gaya ustaz razak ketika mengajar...

''hah!! sekarang ko pergi tengok kat luar tu...matahari dah terbit ke belum???''

aku bergegas keluar...mendongak kelangit....''belum lg din, aku tak nampak pun matahari...tp dah terang la...'' jawab aku jujur...

''haaa....apa lg tunggu, sahur la cepat...kang tak sempat lg...nih aku ade biskut wafer, mak aku kasi tadi...'' pelawa din dengan senyuman...

''air???'' tanya aku sepatah, hati mula lega...sempat gak bersahur...tak lah letih sgt nanti...

''wah!! melampau kau nih...air pun nak aku supplykan ke...g la togak air paip tu...'' jawab din sambil menunjuk kearah pili air di depan...


ps: dekat sebulan gak aku ngan din sahur kul 7 lebih...(last2 mak aku tangkap...) tak tahu takpekan??? tp si din punya ceramah kalau korang dengar pun leh terpesong posa woooo....

4 comments:

Fadh said...

kuikuikui zaman jahiliah betul masa tue...

Dzulkarnain Mohamad said...

bila tanya kwn macam2 teori boleh keluar..br2 ni kluar brita ada yg kena tangkap tak posa alasan lupa nak niat..mcm tu pn ada ke..

eiza in the house.. said...

lawak la bro..tp kwn ko tu mmg ayat dia leh buat org terpesong..hehe


bro ubat resdung ok ker?..ada effect tak?

hans said...

hahahaha
lawak betul
kalau aku da member macam Din tu memang dah lama aku bom dia bro
haha